VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 10 juli 2012

Kall bea-sås

Jag gillar verkligen bearnaisesås. Men ibland vill jag ha såser och tillbehör klara innan – sk förberedelse – och vill ha en bra kall sådan. Kan självklart inte helt mäta sig med en fluffig och krämig smörsmakande äkta bearnaise, nej, och det har inte de två jag provat tidigare heller gjort. Anna Hallén har en i sin kokbok LCHF för familjen och jag gjorde en kall bearnaise-fluff till midsommar ur Allt om Mat, den var väldigt mesig i smaken. Inte särskilt god. Annas hade jag på svärsonens examensmottagning, föll inte mig helt i smaken, men den blev lite bättre av att mogna ihop sig.

När jag smakade smetana (basilikakrämen) häromdagen så fick jag för mig att den skulle kunna vara en bra bas för en kall bea.


Nåväl, denna tredje variant av hemgjord, kall bearnaisesås blev väl sådär. Bäst hittills men långt ifrån klar ännu! Måste gå utveckla mer! Jag misstänker att det för mig är gurkmejan som ställer till det. I två år kokade jag pasta flera gånger i veckan i en stor kokmaskin och vi tillsatte gurkmeja för att göra den gul och lukten…huh! Och fast det sägs att gurkmeja inte smakar särskilt mycket så slår den där lukten igenom för mig. Jag provar nog en variant utan nästa gång!

Kall beasås 4 pers

1 msk fint hackad schalottenlök
5 krossade vitpepparkorn
2 msk vitvindvinäger (dragonvinäger om du får tag på det)
1 + 1 tsk torkad dragon

2 dl smetana
½ tsk gurkmeja
Salt, cayennepeppar

Börja med att göra en reducering. Lägg lök, vitpeppar, vinäger och 1 tsk dragon i en liten kastrull och koka ihop till vinägern kokat in. Passa noga! Låt svalna.

Blanda reduceringen med smetana, gurkmeja, smaka av med salt och cayennepeppar och kanske vill du ha i mer dragon. Låt stå och mogna i kylskåp.

Tillsammans med grillad entrecote, sallad och rättikagratäng var såsen riktigt god!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Den här såsen brukar jag också göra då och då till övriga familjemedlemmar!
Ha en bra dag!
//Lana

Unknown sa...

Just det, glömde ju svara på din fråga! :)
ja, jag äter alltid mejerifritt! :)