VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 15 april 2012

Vinterhelg i april

Kom iväg för att fixa naglarna; körde ganska sakta i snömodden…och det var ovanligt mycket bilar ute och sladdade omkring? Brukar normalt vara öde på den sträckan när jag kört den tidigare vid samma tidpunkt på lördagar.

När jag kom hem hade maken börjat sätta upp renoveringstapet vid fönsterväggen (där har varit målad säckväv innan…) vilket innebär att vi kan sätta upp tapeterna någon kväll i veckan. Väggen ska nämligen förklistras och det ska torka innan man kan tapetsera. Typ.

Idag har vi trotsat vintern – det gör en strålande sol också – och tagit en promenad och druckit kaffe på altanen. Maken har samlat ihop stora tallkvistar som brustit av den blöta och tunga snön och hamnat på marken. Valborgseld. Typ.

Fyndade fläskkotletter i affären igår, det ska bli kvällens middag. Kanske Lillemors.

Fredagsmiddagen grillade vi lammkotletter (på utegrillen – ja. Det var bara tre grader ute. Men vad gör man inte?) och åt med rättikagratäng och min bea-sås. Det finns ju massor av sätt att göra en bearnaise på, för ett par år sedan hittade jag det här sättet i en Allt om Mat och nu gör jag den ofta. Lite vispande blir det, men jag har (ännu) inte misslyckats med den.

Bea-sås, 4 pers

1 msk finhackad schalottenlök
5 krossade vitpepparkorn
2 msk vitvinsvinäger (eller dragonvinäger om du hittar det i affären!)
1 tsk torkad dragon
2 msk vatten
3 äggulor
200 gram rumsvarmt smör

Koka ihop lök och kryddor i vinägern. Använd gärna en såskastrull. Ställ kastrullen i vattenbad ( över en annan kastrull med lite kokande vatten i, fast inte jättekokande!) och ha i vatten och äggulor. Vispa nu hela tiden till dess att smeten blir fast, man känner när den krämar ihop sig. Ta den av värmen och klicka i smöret och vispa, vispa. Ibland växlar jag över värme/utan värme för jag vill inte den ska bli för kall. Smaka sedan av med salt och om du vill ha mer dragonsmak.

Lördag blev det lite Asien-inspirerad mat. Gjorde laxrullar med wasabi och sesamfrön – som tilltugg i väntan på soppan. Jag gjorde en slät thaisoppa med musslor – en modifiering på en soppa jag gjort förut och som jag kallade thaisoppa… Detta är perfekt förberedelsemat! Och maken mmm:ade flera gånger när han åt soppan! Han pratade om den hela kvällen.

Laxrullar med wasabi - enkelt och gott! Med riesling i glasen.

Här ska kokas musslor! Musslor är bland det godaste jag vet.

Och dags för soppkok!

Lika gott som det ser ut!



Kokta blåmusslor till soppa, 4 pers

1 nät blåmusslor
1 hackad gul lök
1 hackad vitlöksklyfta
Lite färsk timjan
Lite färsk koriander
2 dl vitt vin
1 dl vatten

Skrubba och skölj musslorna. Släng trasiga och sådana som är öppna och inte stänger sig när du knackar på dem.

Fräs lök och vitlök och ev kryddor i smör eller kokosfett. Använd en stor kastrull. Häll på vin och vatten. Låt koka upp. Häll i musslorna och stormkoka med locket på ca 3-4 minuter, skaka kastrullen ibland. Nu ska musslorna vara öppna (de som fortfarande är stängda ska slängas), ta ur dem ur kastrullen och kyl musslorna. Sila av vätskan, den ska användas i soppan! Kyl även vätskan/fonden om du inte ska koka soppan på en gång. Innan soppan så ta ur musslorna ur skalen, spar 8-12 st (med skal) för garnering.

Monkans thaiinspirerade musselsoppa, 4 pers

1 fänkål i mindre bitar
1 hackad gul lök
1 finhackad vitlöksklyfta
Ca 3 cm ingefära, finhackad eller riven
2 msk röd currypasta
3 msk tomatpuré

1 dl vitt vin
2 dl vispgrädde
3 dl musselfond
500 ml krämig kokosmjölk

Fräs fänkål, lök, vitlök, ingefära, curry och tomatpuré i kokosfett någon minut. Tillsätt vin, vispgrädde, fond och kokosmjölk, men låt allt koka upp mellan varje. Låt soppan puttra under lock 10-15 minuter. Hit går bra att förbereda!

Sila sedan av soppan så den blir slät, koka upp den. Smaka av med salt och ev lime. Fördela de ”skalade” (haha) musslorna i soppskålar, häll på den heta soppan och garnera med blåmusslor och färsk koriander.

Den vita klcken i soppan är hårt vispad creme fraiche. Man vispar den ganska länge med elvisp så får den en ännu fastare konsistens. Passar bra till den lite "heta" soppan.

Jag serverade också bröd till. Lchf-bröd förstås! Gjorde ett halloumi-bröd ur Anna Halléns LCHF-kokbok för familjen.

Laxrullar
Laxrullar är en gammal klassiker; förut ganska vanligt med papparrot, numera ofta med wasabi! Lägg ut tunna skivor rökt lax på plastfolie. Bred över smaksatt färskost (jag hade wasabi och hackad färsk koriander). Rulla ihop de så hårt du kan, lossa plasten och rulla rullen i lätt rostade sesamfrön, plasta in den igen och frys en stund, så går det ganska lätt att skiva den i tunna skivor sedan.

Inga kommentarer: