VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 4 juli 2012

Lammfärs och zucchini

Sommar idag igen! Hör jag någon klaga på värmen nu så blir jag riktigt, riktigt irriterad. Det finns vatten, skugga och kalla källare.

Eftermiddagen tillbringades även idag utomhus, i solen, med kaffe och isvatten och en ny pocketbok. Var inne en sväng och förberedde middagen, förstås! Dammat av en annan gammal klassiker; fylld zucchini.
In i ugnen

I mejerihyllan har jag hittat en ganska ny produkt (tror jag), smetana, en rysk creme fraiche typ med hög fetthalt. Efter mejerihyllan har den stått en stund på min kylskåpshylla, idag fick den bli basilikakräm. Den blev god!

Maten var klar och färdig att mikras när jag kom hem från veckans andra gympapass (nu är tanten på G, hehe) och kunde ätas ute på altanen. Fortsatte med rörelse efter middagen, dammsugaren användes. Och nu har jag äntligen tid sätta mig. Vid datorn. Och med en kopp kaffe.
Ut ur ugnen

Lammfärsfyllda zucchini med getost 3-4 pers

2 zucchini. 3-400 gram styck
100 gram getost utan skal
1 gul lök

1 vitlöksklyfta
1 röd chili
4 hg lammfärs
1 burk (400gr) hela tomater
1 dryg msk tomatpuré
1 msk soja
1 dl vispgrädde
1 dryg tsk salt, svartpeppar ur kvarn
1 tsk torkad oregano

Hacka lök och vitlök, strimla chilin.

Stek först lök och vitlök till den mjuknat något. Fräs sedan lammfärsen i smör i en gryta så den får färg. Blanda i löken, chilin, tomaterna, tomatpurén, sojan, salt, peppar och oregano. Låt puttra 15 minuter.

Blanda i vispgrädden och låt det koka ihop ett tag. Lammfärssåsen ska inte vara för rinnig. Den går dessutom utmärkt att förbereda!

Sätt ugnen på 175-200 grader.

Dela zucchinin på längden och gröp ur den. Lägg bakplåtspapper på en plåt alternativt smöra en ugnsform som rymmer zucchinin. Salta lite på zucchinin. Fördela lammfärsen över dem – men allt går inte åt!

Toppa med getost (eller fetaost) och gratinera i ugnen 15-20 minuter.

Spana in min Billy stavmixer! Den är faktiskt riktigt bra, men den är säkert 15 år...? Och färgen matchar mitt kök. I loppis-skålen ligger basilikakrämen.


Basilikakräm 4 pers

1 kruka basilika, bladen
2 dl smetana
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
Salt, peppar och chili exploisons

Mixa allt med mixerstav, smaka av med salt, peppar och chili exploisons.


Nu: två dagar kvar att jobba. Me like.

Inga kommentarer: