VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 9 september 2012

Filet Mignon Black and White

Fick för mig att jag skulle göra Filet mignon black and white när B skulle vara vår gäst till lördagsmiddagen. Det har jag bara ätit på restaurang - på åttiotalet? En snabb titt på lite recept på nätet visade att min ide' med murkelsås och bearnaisesås till oxe och kalv visade sig stämma rätt bra. Dvs murkelsås istället för tryffelsås, ok då!

Min mamma - som är den absolut bästa kokerskan som finns - blev uppringd angående murkelsåsen, då hon brukar göra en på konserverade murklor (förut när mamma och pappa hade stuga brukade hon plocka murklor där. Det var grejer, det!)

Murkelsås 4 pers

1 bruk konserverade murklor (färdigförvällda)
1-2 schalottenlökar eller 1/2 gul lök
1 msk tomatpure'
1 msk fond svamp eller kalv
1-2 msk mörk soja
2-3 dl vispgrädde
Salt, nymald vitpeppar

Skär de konserverade murklorna i mindre bitar, lägg de i en sil och skölj igenom dem. Låt rinna av.
Hacka löken fint.
Fräs lök och murklor i smör i en kastrull. Tillsätt fond, tomatpure' och soja. Rör om.
Häll på 2 dl av grädden. Låt koka upp, sänk sedan värmen och låt puttra på svag värme.
Späd med mer grädde under tiden.
Smaka av med salt och peppar.

Ja, murklor är giftiga. Men så sällan som jag äter det, så...Dessutom har jag tagit bort så mycket andra gifter ur min kropp; socker och gluten och färgämnen och smaktillsatser. Typ. Och vet ni hur god murkelsåsen blev? Mmm, jättegod!

Bearnaisesåsen blev också hur god som helst. Toppen!

Allt detta serverades till kalvfile' och oxfile'. Gjorde ett blomkålsmos, i det blandade jag ner små broccolibuketter, kokta. Såg ganska fint ut. Sparris hade jag också med på tallriken.

Jag skulle påstå att huvudrätten var en av de mest lyckade på länge i Lilltäppans kök! Och ni ska veta att jag är min egen värsta kritiker! (Och jag har självklart ett aber; köttet blev lite för välstekt, det blev rosa men hade vunnit om det varit lie rödare. Tur det var mört, ändå!)

Nu är det söndag, vi tog lite sovmorgon, skönt. Det är sol men lite kyligt ute, vi kunde ändå (med hjälp av en kofta) sitta ute och äta sen frukost och låsa tidningen.

Jag ska testa mig själv idag, ett dubbelpass på Friskis väntar. Först ett bra baspass som min kompis C leder och direkt efter ett steppass...

3 kommentarer:

Unknown sa...

Så himla gott! :)
Visst är det bra att kunna ringa mamma och höra om recept! :)
Ha en fin söndag!
Kram kram

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Åh, det där ser underbart gott ut.

Mitt liv som fru L sa...

Alltså, jag sitter här och DREGLAR! Det ser gudomligt gott ut! Njut du av murkelsås ibland, som du säger har du ju tagit bort en massa annat från din kost ändå!

Vad duktig du är som tränar dubbelpass!

Kram C