VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 25 september 2014

Fetaostgratinerad sötpotatis

Oj, här är jag inte ofta...vi packar, röjer, slänger, säljer, skänker...dessutom är det väldigt mycket administrativt som ska ordnas; adressändringar, lån, bokningar av städ och flytt och mycket mer! Kommer på nya grejer varje dag...

Och faktiskt gympar vi, både jag och maken, vi har bestämt oss för att vi orkar och hinner mer då!

En och annan måltid får vi i oss, jag tog en matlagningsdag och fyllde frysen! En kväll åt vi stekt lax i lite gräddsås och till det gjorde jag sötpotatis a la Zansibar. Zansibar är en restaurang i Molyvos, Lesvos, Grekland och där hade de skivad potatis, grillad som de toppade med olika röror. Det har jag översatt till sötpotatisen. Å, gissa hur gott det blev? 

Smaker som gifter sig bra med sötpotatisens sötma: chili (hetta), lime (syra) och fetaost (salt)!


Fetaostgratinerad sötpotatis, 2-3 pers

Sötpotatis, ganska stor, ca 5 hg
Salt och peppar
Lime, saften av 1/2
Fetaost, 150 gram
Chili, färsk eller flingor, efter smak
Olivolja

Sätt ugnen på grilläge.
Skala sötpotatisen och skiva den ca 8 mm.
Pensla med olivolja, salta, peppra och pressa limesaft över.
Lägg de på bakplåtspappersklädd plåt och stek skivorna i ugnen ca 10 minuter, eller till dess de är mjuka.
Under tiden, mixa fetaost med chili och olivolja.
Ta ut skivorna och bred över röran.
Sätt in i ugnen igen, ca 5 minuter.

Skivorna blir förstås olika stora i diameter, jag serverade de största till middagen och de minsta blev i matlådan.

Instagram
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna! (Just nu i flyttider är jag lite mer aktiv där än här...)

Sköt om er!



Inga kommentarer: