VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 30 juli 2014

Sista dagen

Två veckors Greklandssemester på ön Lesvos fördelat på två byar; Molyvos och Petra, är nu över. Vi har tagit dagarna som de kommit, enda vi bokade var bbq-båten, då jag blev sjösjuk! Annars är det en bra sak med denna ö, här behöver man verkligen inte stressa, det finns alltid en solstol över eller ett bord på tavernan. Men i år är det betydligt mer turister här!

Nöjen
Så vi har klivit upp sent och kommit i säng sent! Vi har haft några partynätter även om de flesta kvällar varit lugnet självt i en stol på någon bar där vi tittat på folk i största allmänhet.

Typiskt partyställe i Molyvos. Ojoj.

Väder
Det har blåst, ja nästan stormat, det har varit gammalt vanligt Greklandsväder. Det har till och med regnat en morgon men det sov vi över...och jag är rätt brun! 

Mat mat mat, men bäst är OEeatery 
Vi har ätit. Och vi har ätit. Frukost vid nio. Lunch vid halvtretiden. Middag vid tjugoett. Och jag har inte gjort många avsteg. Ofta så läser jag om folk som "faller tillbaks" i sina gamla (dåliga) matvanor på semestern och jag brukar hävda att det inte behövs. Det enda jag ätit som inte hör till normal LCHF-kost är potatis. Och potatis är ingen stor grej för mig, brukar inte känna av det. Jag har smakat på makens pommes om de varit hemlagade (jag väljer när de är goda!) och jag åt en halv bakpotatis på OEeatery. Lite chips en eftermiddag när jag behövde salt. Det är inga konstigheter få en sallad till maten här, finns alltid tomater, paprika och gurka att tillgå i köken! Och vitkål, faktiskt. Snarare kan det vara så att maten ibland innehåller för lite fett mot vad jag är van vid! Och en konstig sak är att jag aldrig - inte ens under min värsta tid - varit sötsugen här nere. Längtar aldrig efter gottis här. 

Sista kvällen - som är ikväll - blir det självklart OEeatery. Hoppas på tonfisk och en god riesling. Detta skrivs innan vi tagit oss ner dit...

Typisk lunch. Feta saganaki och tzaziki.

Och dryck...
Men klart är att vinkonsumtionen varit högre än normalt. Vin, vin och vin och en och annan ouzo. Och här är ett vinglas stort, här snålas inte, här fylls de till brädden. Jag brukar beställa bubbelvatten (lika dyrt som vinet) och spä eftersom så räcker det längre...

Yatzytour 2014
Vi har haft en MaxiYatzy-tour, nästan varje dag efter stranden har vi knatat iväg till bl a Kantina och spelat två eller tre omgångar. Förra året vann maken, i år tog jag hem segern. Hehe.

Typisk spelbild. Typiska glas och typiska snacks. Och jag vann turneringen. 

Årets konsert!
Och nu ska vi hem och vända. På lördag väntar årets höjdpunkt (ok, efter dotterns bröllop), konserten med Peter LeMarc och sedan äntrar vi bilen fylld med diverse stolar, sekretärer och teve:ar och åker norrut på söndagen. 

Instagram
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna!

Sköt om er!

Inga kommentarer: