VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

fredag 25 juli 2014

Dags för Petra

Nu har vi bytt by! Och därmed vy! (Hehe, var tvungen rimma...)

Solnedgång från vår balkong på Miramare. Inte illa.

Party party
Sista kvällen - i onsdags - i Molyvos blev blöt, typ. Vi stötte på - för andra gången under veckan - två holländare som vi festade loss med. Trevliga typer och det är lite kul att kunna göra sig förstådd, holländarna är lika duktiga som vi svenskar på engelska. Det var en varm kväll och vi satt på en bar och pratade, skrattade och...drack...och här stänger inte barerna så länge det finns folk kvar, hrmm, vi var inte sist men klockan var över tre innan vi stöp i säng! Därför sov vi så hårt att vi missade regnet frampå morgonkvisten!

Lagom kul på torsdagsmorgonen, oh no...frukosten går dock alltid ner för mig och jag måste säga att Sjöhästens egg-and-bacon varit en höjdare. Med två paket franskt President-smör har jag dessutom fått upp fetthalten ytterligare och hållt mig mätt och belåten till den sena lunchen! Varje morgon på fatet har det funnits två President och två Becel och varje morgon har jag bett att få byta becelskiten (Please, can we have real butter instead of this, it's nothing you should eat?) mot President och idag - sista morgonen - så låg det enbart fyra President på den lilla assietten...och varje morgon har jag sagt "And no bread or no juice (det är inte juice, det är nektar, bara socker) for me." Funkat nästan varje morgon... Kyparen tycker förmodligen det är rätt skönt att den där krångliga frukostkärringen åkt, hehe. 

Avlaki och Rama
Vi lyckades ändå till slut packa och checka ut - och pröjsa 15euro för mina egg-and-bacon - och tog en taxi till hotell Miramare i Petra där vi återsåg Luisa, hunden med underbettet. Vi kunde lämna väskorna där, vårt rum var inte klart men vi var tidiga. Så vi tog våra strandryggsäckar och i ett molnigt Petra begav vi oss till Avlaki Beach. Det är en mysig liten Beach med kanske tjugo parasoller och en bra taverna. Men resten av veckan ska vi vara på Rama och deras lilla strandremsa, det har jag bestämt! (Ni ska se herr Ramas rostfria kök...det glänser! Och han krattar sanden varje morgon! Toaletten är kliniskt ren! Och de är verkligen trevliga! Och jag har sytt en tyg-kasse till fru Rama som hon ska få!) 

Annars är utsikten från Avlaki Beach bedårande vacker. Rakt fram, lite disigt, Turklands berg; till vänster i det blå vattnet syns Rabbit Island och snett åt höger ser man Molyvos med borgen teckna sig mot den blå himlen; och idag dessutom lite moln runt omkring.

Den hittills godaste "greksalladen" har vi ätit på Avlaki. Dessutom orkade vi - nästan - hela.

Det grekiska vädret
Vi har ju varit ett antal gånger på ön Lesvos (fem närmare bestämt) men vi har aldrig sett så mycket moln på himlen! Det är högre gradtemperatur i Sverige än här just nu! Vilket inte innebär att vi har kallt nejdå men lite uppochnervändavärlden är det nog! Den svalkande vind vi har är ytterst skön och det är bra för min hy, hehe, som tyvärr visar tecken på lite solexem.

Instagram
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna!

Sköt om er!


Inga kommentarer: