VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

fredag 18 juli 2014

Dagen vaknar i Molyvos

Att kliva upp ganska tidigt, sätta sig på balkongen, andas in den svala och sköna morgonluften, blicka ut över hamnen och vattnet och se byn vakna. Nästan religiöst! Det gör jag nu!

En lång gårdag...
På resdagen ringde väckarklockan kvart i tre på morgonen. Min egen väckarklocka - den idiotiska i huvudet - hade ringt redan klockan ett... Pallrade oss upp, åt frukost (ja, jag kan äta frukost vilken tid som helst på dygnet!), gick igenom resväskan en sista gång och åkte till Arlanda. 

Sov två stunder på planet, och två stunder på transfern till hotellet. Tvärsov.

Sedan sov vi middag innan vi gick ut och käkade. Jag toksomnade och hade kunnat sälja min själ för att få sova vidare när maken efter idoga försök slutligen lyckades väcka mig...blev piggare efter en dusch och sedan kunde vi mysa i hamnen.

 Vi åt på "the Octopus", helgrillad snapper. Tog kaffe på Mollys bar, sedan var vi verkligen tvungna gå hem och sova, men den baren blir det fler besök på så fort vi sovit igen de förlorade timmarna. Typ ska vi dit ikväll.

Sea horse
Ett litet hotell nere vid hamnen i Molyvos som heter Sea horse. Japp, ett av de finare vi bott på i Grekland. Vänta nu, hold your horses (haha), inget lyxhotell, men en högre standard än många grekiska dito. Vi har ännu inte hittat kontakten som aldrig blev inkopplad, röret som sticker upp ur golvet och ingen vet vad det är och så vidare...Fast, förstås, när vi kom så höll städerskan på och torkade vatten som runnit ur kylskåpet (spillt påstod de?) och det var mycket vatten och det hade verkligen runnit ner i lådorna och bakom vid kontakten...hmm, nåja. Torrt nu, men vi använder inte lådorna...

Grillad red snapper, med olivolja över, och en grönsallad till. Retsina och vatten som måltidsdryck. Otroligt god firre! För övrigt dricker vi alltid retsina när vi äter fisk i Grekland! Och jag dricker det som aperitif-dryck också...gillar det.

I förgrunden en ouzo, i bakgrunden en liten del av Molyvos utkant. Vi sitter på Molyvos kommunala bar (?) på deras balkong, högt över stan. 

Bildkvalitet
Ja, hmm, Monkan har ju inte direkt gjort sig känd för kvalitetsbilder...och nu blir många hämtade från telefonen så det blir lite si och så med skärpan såg jag. Men så får det bli ändå! 

Instagram
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna!

Sköt om er!


Inga kommentarer: