VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 1 juni 2014

Grekiskt...igen

Allt som oftast och särskilt när solen värmer så längtar jag till Grekland. Och maten. Så sista dagen under långhelgen fick det bli grillade souvlakispett, grekisk sallad och tzatziki. 

Mmm. 

Souvlakispetten gör jag med enklast möjliga marinad; ändå smakar det så mycket Grekland! Eller just därför...

Souvlakimarinad till ca 1 kg fläsk i spettvänliga bitar (jag brukar lyxa med kravmärkt fläskfilé som jag skivar cm-tjockt) till 8 spett (räcker till 4 pers ibland 6)

1 dl god olivolja
1 dl rött eller vitt vin
1 msk torkad oregano
1 msk socker- och glutenfri ekologisk tamarisoja
2 tsk salt

16 blötlagda grillspett i trä 

Putsa bort ev hinnor på fläskfilén. Skär i drygt cm-tjockt, lägg i en form. 
Blanda marinaden och häll den över köttet. 
Låt stå (övertäckt) i kylen minst 8 timmar. 

Trä upp filébitarna på dubbla spett (med mellanrum, då snurrar inte spetten på grillen utan är lätta att vända!) och grilla ett par minuter på var sida, fläsk ska var genomstekt. 

Det är alltid svårt ange grilltider; tjocklek på kött och grillmästarens val av kol/briketter och värmen på grillen är stora, avgörande faktorer...titta, känna, snitta, mäta! 

Tipset! Stick in två grillspett i köttet; så mycket enklare vända på spetten när de ligger på grillgallret, inget "snurr". 

På spisen inför veckan
Långhelgens sista eftermiddag ägnade jag åt mer matlagning. En köttfärssås, köttfärsbiffar och en grekisk stifado - den doftar gudomligt av rödvin, tomat och kanel! Denna framförhållning beror på: se nästa rader!

Vi har en hektisk vecka framför oss - förutom min Beach 2014-gympa - så har vi ett garderobsförråd och verktygsutrymme och några lådor kvar att städas. På torsdag - och jag tackar mig och maken för att vi var så smarta att vi beställde detta - visningsstädar en städfirma vårt hus inklusive fönsterputs. På söndag är det visning... Vi flyr, delvis på grund av att vi inte vill vara hemma och smutsa ner...men också för att vi inte riktigt vet vad vi ska ta oss till...det är psykiskt jobbigt att inte veta hur allt ska gå, vad vi får, om någon vill köpa vårt hus, osv, osv...(Ska bli så skönt när det är över!)

Stuga i skärgården
Så vi har hyrt en stuga på en ö i Stockholms skärgård. Tar båten dit på fredag (Sveriges nationaldag) och åker hem på söndag när visningen är över. Hur jag nu ska kunna slappna av, haha! 

Men innan dess: keep on the work! Puh! 

Instagram
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna!

Sköt om er!


Inga kommentarer: