VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

fredag 2 maj 2014

Utejobb

Idag ska vi gå ut i trädgården. Jag som i det mesta är en pysslig person har inte fattat det här med trädgård. Har bott i hus i 25 år och trädgården har alltid varit min akilleshäl. Full av entusiasm varje vår har jag grävt, planerat och planterat för att sedan hata ogräsrensning, gallring och vattning. Entusiasmen har successivt bytts till ren ovilja, faktiskt. 

Men nu ska huset säljas och vi måste ta bort lite av det värsta ogräsväxet innan våren tar vid och får trädgården att växa igen totalt...

Energirik frukost
Och att gå ut i det soliga men ack så kyliga majvädret känns sådär. Har därför intagit en fett-rik frukost för att orka jobba och hålla värmen...

Crème fraiche-plättar med smör som får smälta och knaperstekt bacon. Och lite gurka!

Jag gör plättarna så här:

1 pers
75 gram crème fraiche
1 ägg
1-2 krm salt
1/2 msk fiberhusk

Ta crème fraiche, ägg och salt i en stavmixerbunke. Mixa ihop med staven. Tillsätt fiberhusken. Mixa mer. Låt smeten svälla någon minut.
Hetta upp en stekpanna med kokosolja. 
Klicka/häll ut smeten på tre ställen i stekpannan. Sänk värmen något och grädda. Vänd dem när de fått fin färg.
Lägg upp på tallrik.

Jag hyvlar smör med osthyvel och låter det smälta över. Det är också gott att stö över knapriga baconbitar.

Variation
Tillsätt 1/2 tsk vaniljpulver, ta då mindre mängd salt. 
Servera med bär och vispad grädde. 

Nostalgitrippar
Vid vindsröjningen förra helgen hittade vi kartonger med diverse fotografier...vi hamnade i sittkoma och började gå igenom dem (tar tid...). Vi mindes lite förstås, sorterade rejält och sparade lite, lite. Hittad bilder på mig som ung, på Instagram ha jag delat med mig av en och nu ska jag dela med mig av en annan. 

Tidigt åttio-tal! Snobben i örat, det hänget kommer jag ihåg! Och brillorna...Men att jag hade sådant hårsvall..?

Så nu sitter jag här, femtio plus, och kommer ihåg hur jag tyckte att jag var ful när jag var ung, ser på bilderna och tycker att jag ändå var ganska söt? Tänk om man haft andra ögon att se med när man var ung.

Instagram
Ja finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna!

Sköt om er!


Inga kommentarer: