VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 7 maj 2014

Äggvitepasta!

Hörni, vad kallt det är! Idag blåste det ruggigt kallt, vantar och mössa på...min själ skulle behöva liite varmare!

Kolhydratfri pasta
Jag har kokboken LCHF för vegetarianer av Katarina Wikholm/Pauline Demitriades och där finns ett recept på tagliatelle av äggvita. Jag har läst det flera gånger såklart men inte riktigt...tveksam...bestämde mig för att prova till sist. Ibland blir det en del äggvitor över och maränger funkar inte längre, hehe. (Hur många av er kunde liksom jag få i er en plåt nybakade maränger på väldigt kort tid innan LCHF?)

Serverad med svampsås; smaksatt med dijonsenap, grönpeppar och vitlök. Och grädde...


Egentligen gillar jag den klassiska pastan med färskost men tänkte att en pasta med mindre kh faktiskt kunde vara bra ibland. En portion innehåller mindre än 0,5. Jag räknar normalt inte men nu råkade det stå i ursprungsreceptet.

1 portion äggvitepasta

1 dl äggvita, ca 3 st 

Värm en stekpanna med smör eller olja, häll i äggvitan. 
Sänk värmen till medel/strax under. 
Vänd när vitan "stannat" utan att den blivit "stekt".
Lägg upp på skärbräda och skär/klipp remsor.

Man får göra pastan portionsvis, men jag la remsorna i tallriken och värmde de med såsen över!

Lite pyssligt att inte "bränna" den. Mina fick aningen färg...

Det är klart att det smakar lite...äggvita? Hehe. Men konsistensen var rätt ok och det gick bra med såsen, så klarar man pysslet och har äggvitor i kylen så är det riktigt ok!

Instagram 
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna!

Sköt om er!



Inga kommentarer: