VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 9 april 2014

Prosciutto bruschetta

Här ska ni få tips på en väldigt god förrätt som min mamma bjöd på i fredags. Hon letar LCHF-recept på nätet och skriver av eftersom hon inte har någon skrivare. Därför vet jag inte var idéen till denna kommer. Jag skriver dessutom av den lite ur minnet! 



Prosciutto bruschetta 4 pers som förrätt

12 ej för stora skivor prosciutto parmaskinka

5 tomater, gärna ekologiska
1 schalottenlök
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
Hackad basilika (vi hade ca 1 msk fryst, eftersom vi inte fick tag på färsk)
Salt och peppar

1 dl crème fraiche
1/2 dl riven parmesan

Riven parmesan till garnering

Skålla tomaterna: kryssa tomaterna vid toppen, sänk ner en och en i kokande vatten till skalet spricker, lyft ur och låt svalna. Dra av skalet.
Halvera tomaterna och skrapa ur kärnorna.
Hacka tomatköttet i små bitar.
Hacka både schalottenlök och vitlök väldigt smått. (Detta är min mamma världsmästare på. Hon gör de snyggaste och minsta lökbitar man någonsin sett.)

Rör ihop tomat och lök med olivolja och basilika. Smaka av med salt och peppar. Ställ åt sidan.

Rör ihop crème fraiche och parmesan.

Vid servering:
Arrangera skinkan fint på förrättstallrikar. 
Fördela tomatröran vid/på skinkan.
Toppa med sås och extra parmesan.

Instagram
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna!

Sköt om er!

Inga kommentarer: