VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 18 mars 2014

Fetaost- och tomatgratinerad aubergine

I kylen fanns två eko-auberginer och jag blev sugen på mina gratinerade auberginer. Jag gör aubergine/tomat på lite olika sätt och lite beroende på vad som finns hemma men detta är mitt "grundrecept". Rätt nära Grekland, hehe. 



Ost- och tomatgratinerade aubergineskivor, 2-3 pers

2 auberginer
3 tomater
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2-3 msk tomatpure
1/2 dl rött el vitt vin alt vatten
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad oregano + lite till garnering
Salt och peppar
Fett till stekning

150 gram fetaost
Ev riven prästost

Skölj auberginerna och skiva dem cm-tjocka.
Lägg de på en skärbräda och salta på dem. Låt dra ca 30 min. (En del anser detta överkurs. Må vara, men jag tycker att resultatet blir bättre. Gör som du vill.)
Kvarta tomaterna.
Hacka lök och vitlök.
Torka av saltet/vätskan från auberginerna och stek dem i omgångar, de ska få snygg färg och bli lite mjuka.
Lägg över de i en smord ugnsform.
Sätt ugnen på mellangrillvärme.
Fräs lök och vitlök i stekpannan, tillsätt tomatpure, tomaterna och kryddor. Låt fräsa på hyfsat hög värme någon minut, tillsätt sedan vinet. 
Sänk värmen och låt allt puttra ihop ca 5 minuter, så pass att tomaterna mosar ihop sig en aning.
Häll tomat/lökröran över auberginerna.
Smula/bita fetaosten över. Ibland tar jag fet prästost också - inte så grekiskt, men gott!
Gratinera i ugnen ca 10-15 minuter.
Strö lite torkad oregano över när du ställer fram den på bordet.

Stekta auberginer.

Tomat- och lökröran.

Klart för gratinering. Mums!

Instagram
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna!

Sköt om er!




2 kommentarer:

Unknown sa...

mmm ser gottigt ut!! tänk om jag haft aubergin hemma....jaja en annan dag :

monkan sa...

Aubergine är nog den godaste grönsak jag vet!
Kram/M