VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 26 februari 2014

Onsdagens soppa! Fiskarhustruns!

Jaha, så har jag arbetat idag. Jaja. Står upp i alla fall. I går gick jag upp och lade mig hyfsat tidigt, jag behövde verkligen sova för att orka jobba. Sova? Sova?! Sova!?! Nä, skulle inte tro det, när klockan var halv ett - nollnoll trettio - tände jag läslampan och tog upp min bok och läste ett antal kapitel...när klockan ringde vid halv fem var jag inte pigg...

Soppar vidare
Soppa varje middag hela denna vecka? Ja, faktiskt! Idag blev det en fisksoppa, en enkel variant som vi kört i många år, i olika varianter, men grunden är densamma. Lök och tomater...och så jäkla gott!



Fiskarhustruns fisksoppa, 4 pers

2 gula lökar
400 gram torskfilé
1 burk hela, skalade tomater (400 gram)
1/2 liter fisk- eller räkfond 
(1 dl vitt vin)
1 tsk torkad timjan
1 tsk salt och ett par drag med svartpepparkvarnen.
100 gram skalade räkor
1 dl vispgrädde
Färsk, finhackad dill

Skala löken och hacka den, fräs i smör/olja i en gryta.
Tillsätt tomaterna, fond (vin) och timjan, salt och peppar.
Sjud i 15 minuter,
Dela filéerna i mindre bitar och lägg ner i soppan.
Sjud ytterligare 5 minuter.
Ta grytan från värmen, smaka av om det behövs mer salt och peppar.
Vispa grädden till hårt skum och vänd försiktig ner den i soppan.
Hetta försiktigt upp soppan och strö finhackad dill och räkor över.

Instagram
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna!

Sköt om er!


2 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Mums! Älskar fisksoppa, å med egen fond blir det ju tusen gånger godare!

Kram C <3

Unknown sa...

Gott, gott med fisksoppa! :)
Ha en fin dag!
Kramar!
//Lana