VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 2 februari 2014

Lätt som en plätt?

Smör
Ni vet hur lätt det är att tillverka smör? Vispa grädde hårt, hårt, skölj, salt och klart. Ungefär. Naturligt.

Lätta
Öppnar ett förvaringsskåp på Friskis. Inuti dörren gör Lätta minimargarin reklam för sig. Alla knubbiga som går och gympar måste förstås äta magra produkter för annars blir de - feta? Smala av gympan blir de i alla fall inte. Hungrigare, förmodligen. (Men med detta inte sagt att stora människor inte kan vara friska. Jag tror på rörelse för alla.) 


Hur görs det?
Men kolla vad bra! Lätta görs på rapsolja och kärnmjölk! Fan vad naturligt! Då är det bara vispa rapsolja och kärnmjölk - om jag inte hittar kärnmjölk, kan jag ta minimjölk, tro? - hårt, hårt, skölja, salt och klart? 

Tillverkad i Sverige också. 
 
Hur jag än vispade så fick jag det inte hårt. Jag borde nog haft kärnmjölk, det hörs ju på namnet kärn; kärnor är ju hårda. Synd. Skämtar förstås. Skulle aldrig köpa hem något sådant!


Blev vit, lös välling...så fundera lite på vad som tillsätts för att få Lätta dels bredbart och dels gulare. Tror inte det är ägg..!

Assar
Jag kan inte förstå hur det går sakna en katt så mycket. Jag och maken åkte förbi pizzabutiken (nej vi bara åkte förbi, inget handla)  och vi började skratta åt ett minne. Det är några år sedan. Pizzahämtning och hunden Ayla fick hänga med och henne band maken utanför. Hon var djupt koncentrerad på att titta på pizzadörren och att husse skulle komma ut. När maken hämtat pizzan och går ut så sitter hunden och tokstirrar på dörren men bredvid henne sitter...Assar! Han hade smugit efter...

Det gjorde han ofta när vi gick kvällspromenaden med hunden, trippade efter, men på sitt egna kattvis och när vi vände oss om så stannade han och låtsades som det regnade. Det hände att folk sa till oss när vi promenerade: "Ursäkta, men det går en katt efter er..?" Ja, vi vet, han är vår"!

1 kommentar:

Mitt liv som fru L sa...

Sådär gjorde vår katt också, han följde med på promenaderna! Skitgulligt! Det är viktigt att minnas de fina stunderna...En katt är ALLTID saknad <3

Stooor kram <3<3<3
C