VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

fredag 28 februari 2014

Italiensk fredag med soppa!

Det har varit goda middagar denna vecka. Soppor. Det har dessutom varit bra för tant Monkan; att träna på soppor! Jag är ingen soppentusiast, hmm, har ibland "svårt" för soppor. (När jag gick i ettan blev jag tvingad äta ärtsoppa fast jag typ vägrade och grät mig igenom en hel lunchrast - man gjorde verkligen så här mot små barn på den tiden - efter det var soppsmakningarna ett minne blott för den flickan. Ärtsoppa kan jag fortfarande inte svälja. Men i vuxen ålder provar jag och äter en del andra soppor i alla fall. Nåja.) Och varenda soppa den här veckan har varit kanongod, ibland har jag tagit två portioner! Tänk; det kanske blev folk av mig med?

Italien 
Fredag och idag blev det italienskt, lite festligt, hehe. En festlig grönsakssoppa, som en slags minestrone (som jag heller aldrig åt i skolan...) fast utan bönor eller pasta! Serverad med pesto och pyttebrödskivor med prosciutto-snurror. I detta bröd bytte jag ut solroskärnor mot grovt hackade paranötter, väldigt gott, till och med maken gillade det..!


Att handla prosciutto 
Bad om några skivor i den manuella disken, där låg en aningen rund skinka med snygg fettrand runt omkring. Såg jättegod ut. Försäljerskan tar upp den, jag kollar lite mer i charkdisken och sedan anar jag oråd i ögonvrån; hon står och skär bort fettet...varpå jag säger: "Nej, nej du behöver inte ta bort fettet för min skull!" Hon tittar förvånat upp och säger jaha, nähä...

Jag vet, jag har jobbat i delikatessdisk i många år, människor i allmänhet vill inte ha fettet på charkvarorna, fläskkotletten eller entrecoten. De tror de blir feta av det, de säger att de inte tycker om det feta men framförallt vill de inte betala för fett. Stackars de. 


Och det här är ett Cajsa Warg-recept, för det är lite "ta det du har hemma i grönsaksväg" - nästan i alla fall. Typ. Perfekt grönsaksrensare som blir lyx!

Italiensk grönsakssoppa, 4 pers

2 morötter, skivad i halvmånar
1 rödlök, hackad
1 selleristjälk, strimlad
1 zucchini, hyfsat normal, skivad i kvartar
1 gul paprika, hackad
1 röd paprika, hackad
1 broccolistjälk åkte med också, i små bitar
2 hackade vitlöksklyftor
Kryddor, t ex oregano, basilika och timjan.
Chili explosions är aldrig fel, några drag med kvarnen. 

2 dl vitt vin
400 gram körsbärstomater på burk 
6 dl vatten/grönsaksbuljong 

Salt, nymald svartpeppar

Fräs alla grönsaker i en gryta och låt puttra en stund. 
Tillsätt kryddor, fräs lite till och slå sedan över vinet.
Koka en stund, sedan är det dags för tomaterna och vattnet/buljongen.
Låt koka i 15-20 minuter, smaka sedan av med salt, peppar och kanske mer krydda. 
Låt sedan koka till dess grönsakerna är mjuka och smakerna satt sig, min puttrade en bra stund innan vi njöt av den!

Vid servering toppa med pesto och gärna lite grovt riven/flagad parmesan.

Att förbereda
Veckans soppor har jag inte alltid gjort samma dag de ska ätas; tvärtom så blir de flesta soppor bara godare när de stått i kylen en dag eller två! Eller tre, hehe.
Bara värma och fixa tillbehören, rätt enkelt, eller hur?

Skulle kanske varit ett italienskt! Men detta passar till vegetariskt och kan med fördel serveras aningen svalt.

Instagram
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna.

Sköt om er!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Kul med tema-soppa denna vecka! :) Och visst blir soppan godare när den fått stå i kylskåpet och gottat till sig! :)
Ha en toppen dag!
Kramar!
//Lana

monkan sa...

Ja jag har ätit soppa både till lunch o middag denna vecka! Märkligt nog har de mättat bra! ;)
Kram/M

Anonym sa...

Åh - så härligt när någon rekommenderar ett av ens favoritviner! :) Det är inte dumt alls, det där Morgon. Snygg flaska, också. Ett tips på ett annat toksmaskigt rödvin jag nyss upptäckt är Alamos från Argentina. Det godaste jag druckit i vinväg på länge. Tack för en inspirerande och rolig blogg, förresten - jag har precis hittat hit, och det blir fler besök! :)