VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 22 februari 2014

Grönpepparbiffar och förkylt!

Men kom igen! Runt mig har det varit förkylt, barnen på förskolan, pedagoger och medresenärer på bussen har hostat och snorat. Och jag har varit pigg som satan. Och så pang! Pigg som en mört på torsdagsmorgonen och kli i halsen någon timme senare. Men jag hade step på efter jobbet då - nytt program, kan inte missa - och det har hänt att träning kunnat mota en förkylning. Men nu gav den sig inte. Fick skippa fredagsgympan och det gör mig sur! 

Inte som förr
Men eftersom jag är en positiv person, hehe, så ska jag erkänna att förkylningar nu, i mitt nya liv, inte på långa vägar är lika drastiska som förut. Då blev jag sjuk. Menar sjuk. Säng- eller soffliggandes i flera dagar, lätt hjärndöd, sur, ful och med bara en tanke i mitt febriga huvud: ge mig socker..! 
Nu blir jag bara lite förkyld. Men man blir lite segare än vanligt, såklart, fast kanske tar jag och maken oss ut på en solskenspromenad ändå, för nu skiner solen! Himlen ser hyfsat blå ut, annat än gårdagens blåsiga snöblandade äckelväder. 

Nog sjuksnack!

Fredagsmiddag
Maken - som är frisk - och också satsar på Beach 2014, var på fredagsgympan och jag fredagshandlade. Sent om sider så blev det middag här på Lilltäppan; grönpepparbiffar med ugnsstekt sötpotatis och en sallad. Var så hungrig så det blev inga bilder annat än när biffarna låg i pannan...

Färsbiffar med grönpeppar och gräddsås 4 pers

500 gram Kravfärs, gärna 15%
1 gul lök, finhackad
2 msk pofiber
1 dl grädde (el vatten)
1 ägg
1 1/2 msk stött grönpeppar
1 dryg tsk salt
Svartpeppar ur kvarn

Till såsen:
3 dl vispgrädde
1 msk socker och glutenfri soja

Stek löken tillsammans med den stötta grönpepparen. Låt svalna.
Rör ihop pofiber, grädde, ägg, lök, salt och peppar.
Blanda ner färsen och rör så allt blandar sig.
Forma 8-10 små biffar.
Stek på båda sidor i smör/olja, först på lite högre värme så de får rejält med färg, häll över grädde och soja. 
Efterstek biffarna i såsen ca 10 minuter på lägre värme så färsen blir genomstekt och såsen kokat ihop. Späd ev med mer grädde.

När man slår grädde i pannan som biffarna steks i så tas smaken från köttet upp - nästan som fond - och den gräddiga såsen blir smakrik och god! Dessutom - enklaste såsen!

Jag finns på Instagram och heter tantmonkan där. Följ mig gärna!

Sköt om er! 

Inga kommentarer: