VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 14 januari 2014

Chachouka - vego

Min praktikant i höstas brukade ju göra en paprikasallad som jag genast anammade. Vi försökte komma på vad den kallades för - jag begrep aldrig hur hon sa det på arabiska - men vi hittade igen googleöversättning. Nåväl, min gröna kokbok från River Cottage, den bläddrar jag i nästan varje kväll och jag vill gärna laga mer vegetariskt och där hittade jag en rätt som kallades chachouka och innehöll ägg.


Allt hemma utom huvudet
Som av en slump hade jag alla ingredienser hemma och bestämde mig för att röra ihop den och prova. Alltså ibland är jag så trög. När maten var klar och uppäten då börjar min hjärna arbeta. Hmm. Var inte den här ganska lik paprikasalladen? Fast lite kryddigare och med äggen? Och vad hette den? Chachouka! Då! Säger det snabbt och förstår att det är vad stackars praktikanten försökte tuta i mitt huvud när jag bara hörde schscshsch...Mycket riktigt står det i boken den nordafrikanska maträtten, men hur trög får jag vara..? Och om jag tänker efter så pratade hon om ägg och ugn och andra användningsområden men jag fattade inte - eller lyssnade inte ordentligt...

Chachouka 2-3 pers

1 tsk hel spiskummin
1 gul lök i tunna skivor
2 paprikor i tunna strimlor
1 finhackad vitlöksklyfta
1 burk hela tomater med spad, men grovhacka tomaterna 
1/2 tsk rökt, starkt paprikapulver
0,5 gram saffran
Salt och peppar

3 ägg

Olja att steka i.

Börja med att fräsa spiskumminfröna. Ha inte för stark värme.
Tillsätt löken och stek utan att den tar färg i ca 5 minuter.
I med vitlök och paprikor och fortsätt steka till paprikan är mjuk.
Lägg nu i paprikapulvret och saffranet - nu doftar det ljuvligt!
Häll i tomater och spad och låt allt koka ihop ca 10 minuter.
Sätt ugnen på 175 grader.
Smaka av med salt och peppar och lägg grönsaksröran i en liten ugnsform.
Gör tre "hål" i röran och knäck äggen däri.
Ställ in i ugnen och grädda 10 minuter så vitan stelnar och gulan blir mjuk.

Det här var vansinnigt gott! Räckte till tre personer men vi förstärkte med nötbröd för att bli mätta. Och jag klickade i crème fraiche förstås..!

Receptet kommer från 2013 års bästa vegetariska kokbok: Grön mat vegetariskt varje dag från River Cottage av Hugh Fearnley-Whittingstall. Men snarlikt praktikantens Paprikasallad! 
Investera gärna i den där kokboken!

Sköt om er!

Inga kommentarer: