VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 15 december 2013

En väldigt god sötpotatisgratäng

Ni förstår att jag snöat in på sötpotatis...men det verkar som att jag klarar den bra; bryr mig inte om ifall den innehåller mer kolisar än rättika (har faktiskt ingen aning om mängden kolhydrater eftersom jag inte räknar, jag vill bara inte få sötsug) för det är vansinnigt gott..!

Köpte ju en ny kokbok med gröna rätter; årets bästa vegetariska kokbok och där hittade jag denna sötpotatisgratäng som jag nu gjort två gånger redan, fredag och lördag! Men jag har gjort om den lite och ökat kryddningen. Sötpotatis klarar hett väldigt bra, blir en fantastisk brytning.


Sötpotatisgratäng med jordnötssmör 4 pers

500 gram sötpotatis
1 röd chili finhackad
1-2vitlöksklyftor finhackade 
Rivet skal och saft av 1 lime
2 1/2 dl vispgrädde 
1 dl jordnötssmör
1 tsk salt
Svartpeppar ur kvarn

Skala och skiva sötpotatisen tunt, 3 mm.
Blanda alla andra ingredienser i en stor bunke, se till att jordnötssmöret blandas ut ordentligt.
Lägg ner sötpotatisskivorna i bunken och rör om så allt blandas, sära skivorna så det kommer sås överallt.
Sätt ugnen på 190 grader.
Smöra en ugnssäker form och häll i sötpotatisblandningen, platta till den i formen.
Grädda i mitten av ugnen, ca 20-30 minuter.

Smaken påminner om en god sataysås. Riktigt, riktigt gott!

På fredagen åt vi stekt kalkonfilé i kokosgräddesås och på lördagen entrecote och vitlökssmör. 

Så här ser gratängen ut innan ugnen.


3 kommentarer:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Nej, nu måste jag verkligen testa sötpotitis. Efter julstöket åker jag till affären och handlar hem sötpotatis. ALLA äter det ju nu för tiden. Gratängen ser jättegod ut, perfekt till en god köttbit. :)

monkan sa...

Hehe.
Jag tror att jag gillar det, dels för att sötman inte triggar mej och att konsistensen är lik potatis när den gräddas..!

Men du har rätt, den är het sötpotatisen... ;) men är nog inget för den strikte.

Kram/M

Mitt liv som fru L sa...

Eftersom jag älskar satay sås, så är jag säker på att jag kommer älska denna gratäng!
Detta ska provas!

Kram fina du <3