VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 12 november 2013

Nytt knäckebröd

Knaprigt och väldigt gott knäckebröd. Här som frukost!


Bakade ett knäckebröd häromdagen. Hädade. Använde jäst...tror att det inte rekommenderas i denna livsstil men jag var tvungen prova och det är det absolut godaste knäcket jag gjort. Så jag tänker göra det igen, hehe. Det var med i den senaste LCHF-Expressen och det är signerat Jessica Frej och Maria Blohm ur deras bok "Nytt bröd - baka gott utan gluten". Glutenfritt behöver inte alltid vara LCHF för det används ofta majs- eller rismjöl, till exempel. Men detta knäckebröd är med mandelmjöl. 


Bryt knäcket i bitar och ät med smör eller ost eller tapenade eller aubergineröra eller skinka eller vad du tycker är gott!

2 kakor

200 gr vatten
35 gr solroskärnor 
30 gr pumpakärnor
10 gr chiafrön
10 gr psylliumfrön 
40 gr mandelmjöl
7 gr jäst
1/2 tsk salt
12 gr fiberhusk

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda ihop alla ingredienser med elvisp.
Dra plast över bunken och låt den vila i två timmar.
Dela degen i två delar och kavla ut mellan bakplåtspapper så tunt det går. Dra av det översta pappret.
Grädda i mitten av ugnen, 30-40 minuter. Brödet ska vara knaprigt. Låt stå kvar på eftervärmen ett par timmar eller över natten.

Det blev en relativt lätthanterlig "deg" men jag bakade ändå ut den mellan två papper för kladdets skull.



2 kommentarer:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Det knäcket har jag också testat, jättegott! Jag hade inte alla fröer så jag byttre lite. Mycket gott!

Om man har rätt mängd jäst så förbrukas den i jäsningen och tillagningen... då borde det inte finnas några kolhydrater kvar av den när brödet är gräddat. Men man kan ju inte garantera att all jäst används.

Jag kommer baka det igen i alla fall. :-)

Kram Erika

monkan sa...

Jag tänkte inte så mkt på kolisarna, mer på jäset i sig. Men så liten mängd som det var så jag tänker också baka det igen! ;)

Kram/M