VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 5 oktober 2013

Pizza och lite till

Lite ont
En regnig lördag visar sig utanför fönstret. Vaknade tidigt i dag; har en arm som trilskas med mig och jag har som mest ont när jag ligger i sängen. Ont annars också, främst när den ska uppåt/bakåt. Ta på sig jackan är besvärligt. (Gympar på, steppar på och jobbar på ändå...) Borde uppsöka någon slags naprapat/sjukgymnast/läkare vilket sitter långt inne hos Lilltäppans fru. Jag är jättebra på att säga åt andra att "nu måste du gå till doktorn" men själv lyssnar jag inte gärna på samma råd från andra...

Är rädd att de ska 
A: säga att jag inte får träna 
B: sjukskriva mig
C: eller vad som helst som jag inte vill höra

Jag har alldeles för hög smärttröskeln. Önskar att jag pep vid minsta lilla. Ni ska se mitt brännsår på armen jag har nu; kom i vägen för en het - mycket het - plåt. Jag kände det men hade inte tid ta hand om det just då. Trodde inte det skulle bli så mycket... 

Lite fett 
Nåja, från värk till fler och fler rapporter om hur fetma hos människor blir vanligare och vanligare främst hos lågutbildade och lågavlönade. Och råden att de ska följa Tallriksmodellen. Och sluta med sötsaker (vilket är bra men hur gör hen det när hen äter enligt tallriksmodellen?) och röra mer på sig. Jag ser rött när jag läser detta. Varje gång. Frustrerande. 

Själv är jag inte särskilt fet, inte smal heller, men känner mig rätt ok i kroppen förutom det som gör ont, då. Har inte längre problem med att se mig i step-spegeln; för ett par år sedan fick jag lätt ångest vid helkroppsspegeln på Friskis eftersom jag inte såg var midjan började mot höften. Allt jag såg var valkar. Om jag fortsatt äta efter Tallriksmodellen hade varenda valk varit kvar, förmodligen kompletterat med någon till - trots träning. Och jag äter ändå ganska liberal LCHF misstänker jag, med både mejerier och nötter och ett och annat glas vin när jag känner för det.

Mycket fett
Avslutar med pizza, vars ingredienser skulle få Livsmedelsverket att gå i taket. 
Jag gör den där pizzabotten med parmesan, ägg, grädde och husk. Detta recept hittades en gång på Åses blogg, finns nu lite varstans och jag gillar det!

Pizzabotten, 1 plåt
4 ägg
3/4 dl grädde
2 msk fiberhusk
100 gram mixad parmesanost (botten blir "slätare" då)

Ugnen på 175 grader.
Vispa äggen med grädde och husk. Tillsätt osten sist. Låt svälla någon minut. 
Bred sedan ut den på en bakplåtspappersklädd plåt, antingen till en rektangel eller två rundlar. 
Grädda i mitten av ugnen, 15 minuter.  



Sedan är det bara att köra topping! Igår hade jag först en tomatsås, sedan ett lager parmaskinka, skivad buffelmozzarella, ett lager parmaskinka till och sist riven ost. Grädda på grillvärme till osten smält och allt ser smaskigt ut. Ringla lite olivolja över (om du vill) och strö torkad oregano över. 

5 kommentarer:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Härligt med pizza, det är gott!

Nu tar du och går till doktorn och kollar upp armen! (du hörde bestämdheten i min röst, eller hur!!!?) :)
Känner igen mig att det är svårt att ge sig iväg till läkare men det är oftast bra att göra.

Kram

Unknown sa...

Du måste gå till doktorn och kolla upp armen! Vänta inte länge...Tänk om det är nån inflammation!
Känner också igen det att inte vilja sjukskriva sig... :(
Åh, så gott med pizza! Längesen gjorde vi pizzan här hemma... Få se, kanske näst helg...
Kramar!
//Lana

Mitt liv som fru L sa...

Hörredudu! Nu tar tant och pallrar sig iväg till doktorn! Kunde jag göra en stor hälsoundersökning i våras (som var fullkomligt livrädd och hatar sjukhus) så kan du ta och visa din onda arm för en doktor!
Hör du mej? Så brukar jag säga till maken när jag vill att han ska lyssna extra noga, haha!
Nu är det du som ringer och bokar tid på måndag! Sådetså!

När det gäller "tallriksmodellen" så håller jag med dig fullt ut! Är också skit-trött och less på okunskapen. NÄR ska samhället vakna upp och inse att den gamla skolan (lågfett/tallriksmodellen) är den som gör oss feta?!?

Pizza, hmm gillar inte LCHF-pizza men toppingen är ju gooooood! ;)

Älskar för övrigt ditt sätt att blogga på. Och hur du skriver själva inläggen sådär punktvis...typ!

Ha en fin söndag, vi håller tummar för sooool...vi ska tydligen få det här iaf och även till veckan!

Kram C <3

monkan sa...

Svarar alla er: kanske...märkligt nog är min arm förvånansvärt bra just nu (hmm, allt är ju relativt, men...) får den nästan bakåt...nä, jag lovar, ska ta itu med den! Det pushas från alla håll nu...

Kramar/M

monkan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.