VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 27 oktober 2013

Lyxig och enkel förrätt med pilgrimsmusslor

På lördagen lagade jag finmiddag på Lilltäppan. Efter den sega förkylningen jag och maken släpat med så bestämde jag mig för att göra ett avstamp och bestämma att nu har vi segat länge nog! (Jag vet; är man sjuk så är man, men ibland måste man bryta...) byta tandborstar och renbäddat en gång till och nya handdukar överallt - bort med alla baciller! Och en god middag!

Eftersom vi har arbete i "syrummet" framför oss denna söndag så blir det förrätten idag och resten senare. 

Smörstekt pilgrimsmussla med löjrom, avocadohalva med färskost
 
Till två personer:
 
2 stora pilgrimsmusslor (eller 4 små)
50 gram Kalixlöjrom
1 avocado
75 gram färskost
Lite hackad dill
Lite finhackad rödlök
Lime
En liten brödbit om man vill
  • Om musslorna är frysta, tina dem, bäst i kyl över natten, men de tinar också rätt snabbt i rumstemperatur. 
  • Rör ned dill, rödlök och lite av löjrommen i färskosten. Smaka av.
  • Lägg upp en halv avocado (pressa lite lime över den) och färskoströran på en liten tallrik.
  • Torka av pilgrimsmusslorna, salta och peppra och stek de i smör på ganska hög värme, en halv minut på på var sida, så pass att de får färg men är aningen råa i mitten.
  • Lägg upp musslorna på tallriken och toppa med löjrommen. 
  • Vrid lite med pepparkvarnen över tallriken.
  • Njut, gärna till ett glas Chablis. 

En liten lyxig förrätt för att vi ska hitta ljuset igen!

Ny färskostfavorit!
Arla har en ny färskost ute på marknaden. Jag är verkligen inte sponsrad (haha, en kunde ju önska!) av Arla...men denna färskost är helt suveränt god! 25 procent fett och helt utan tillsatser. God naturell, lite "kort" i smaken och med gräddig efterton. Suverän i röror; har provat göra en Skagenvariant med rödlök, dill och hackade räkor (nästan som ovan) och jag fick så mycket beröm (snittar till ett föräldramöte på förskolan, snacka om att jag "smörar" för föräldrarna! Hehe.) Synd bara att den inte är ekologisk!


Väl värd att prova är Arlas nya färskost!



4 kommentarer:

Unknown sa...

Vilken god och lyxig förrätt! Mums!:)
Ska kolla in färskosten på min ICA, fast inte för mig, utan för övriga i familjen!
Ha en fin dag!
Kram kram
//Lana

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Pilgrimsmusslor är inte min favorit. :)

Spännande färskost, den ska jag hålla ögonen öppna efter.

monkan sa...

Just nu använder jag färskosten hela tiden... ;)
Kram/M

monkan sa...

Ojoj, det som är så gott! Du missar nåt! ;)
Kram/M