VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 31 oktober 2013

Älggryta och en liten step

På banan igen! Torsdagsstep och med rätt ledare. Fett jobbigt var det, puh! första hela passet på...tre veckor? Så sjukt kul!!! Och jag är jätteduktig nu, så snart kan jag börja försöka få med en och annan arm (hmm, vänsterarmen...) och kanske knixa lite med rumpan?

Åt auberginen från igår till middag tillsammans med ett av kycklingbenen som jag värmde i lite grädde. 

Och i morgon är det fredag igen - jiiz vad det går undan! - och jag ska gympa (Äntligen fredagsgympa - äntligen!) och middagen - älggryta - har jag klar. Ska bara tillsätta lite grädde och värma. Och fixa ett blomkålsmos. Lätt som en plätt! Och kanske tar vi oss i kragen och rollar taket i fd syrummet...en vet aldrig!

Nu ska grunden till älggrytan stå och puttra på ett par timmar och ätas några dagar senare.

Gick ju loss i viltdisken på Ica häromdagen, hehe, och så här på hösten måste jag bara koka en älggryta! Inga stora volymer, herregud, det är inte billigt...

Älggryta med grönpeppar och chili

6 hg älggrytbitar
2 msk tomatpure
1 msk ekologisk soja utan vetemjöl
Det gröna av en purjolök
1/2 rödlök
2 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 msk grönpeppar

  • Skär purjolöken i grova bitar.
  • Klyfta rödlöken.
  • Hacka vitlöksklyftorna grovt.
  • Strimla chilin. Med kärnor starkt, utan kärnor mildare.
  • Krossa grönpepparkorna lätt.
  • Fräs allt i en liten stekpanna, så det får färg.
  • Bryn grytbitarna i smör i en gryta, de ska få rejält med färg runt sig.
  • Fräs med tomatpuren och sojan och tillsätt lökblandningen.
  • Salta och peppra.
  • Häll på vatten så det täcker, låt koka upp.
  • Lägg på lock och låt grytan stå och puttra på låg värme i ca 1½-2 timmar.
  • Köttet ska vara mört och lätt gå isär.

Låt grytan svalna och flytta sedan över köttet och såsen i en stor matlåda med lock och ställ in i kylen. När den ska ätas, värm den och red med grädde. Den går bra att laga flera dagar innan den ska ätas, blir nästan bara godare! Självklart går det använda grytbitar av nötkött också!

Lök, chili och grönpeppar får sätta smak på höstgrytan.


Inga kommentarer: