VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 25 september 2013

Söderpromenad

Om det är regnfritt så går jag från jobbet till Slussen när jag slutat jobbet. Det är inte långt - tar en dryg kvart eller fyra-fem låtar i örats lurar - även om jag tar lite olika vägar när jag svänger framåt på gatorna.

Häng med på Södermannagatan
Jag gillar småbutiker. Bredvid mitt jobb finns ett möbeltapetseri; ibland fastnar jag vid skyltfönstret med omklädda möbler och tyger. Gillar gamla möbler med moderna tyger! Fortsätter uppåt och passerar Faros - grekiskt käk - och Nordlings antik i hörnet mot Skånegatan som bland annat säljer fantastisk inredning från femtio- och sextiotalet. Inte för min kassa men titta går ju!


Över Skånegatan och in på den lilla snutten gågata med bar, café, stenugnsbageri, blommor, Grandpa, vintage, keramik och kitschbutiken. Vid caféet sitter det unga söder och känner sig hippa. Roligt att de ser likadana ut men tror de har en egen stil.

Jag går med raska steg på Södermannagatan och jag sneglar i skyltfönstret på King Lily och kastar en blick över gatan på Smiley Vintage. Framme vid Folkungagatan har Tjalla Malla nyligen flyttat in i nya lokaler. Framför mig så går ett ungt par, hon har limegrönt hår och limegröna läppar och platå - menar platå - skor och båda två har hur mycket tingeltangel som helst i ansiktet. Söta.

Kyrkogården
Jag väntar på grönt vid övergångsställets trafikljus - nästan bara jag som gör det - innan jag går över den stora gatan och går uppåt mot Katarina kyrka. Jag går på grusgångarna mellan gravstenarna och läser på stenarna och sörjer de döda. Så många unga ligger här! Och flera från tsunamin i familjegravar. Mitt hjärta blöder lite men jag känner att jag visar en slags respekt för de döda - som jag inte ens känner. Jag som inte är troende - mer åt ateisthållet, hmm - känner ändå en sorts frid varje gång jag går över här. Amen.

In till kyrkogården.

Höga höjder
När jag sneddat över kyrkogården är jag strax uppe vid Glasbruksgatan. Om jag kommer i rätt tid så tornar kryssningsfartyget Birka Prinsess upp sig; det går att se hela översta "taket" och det finns en trappa ner till Katarinavägen men jag brukar nöja mig med att vila ögonen på utsikten och sedan fortsätta på Glasbruksgatan ner till Slussen! Nu byggs det där (förbättringar inför Slussens planerade ombyggnad) och är ibland lite kaosartat där. 

Birka Prinsess har just anlänt kajen. Mörka höstmoln tornade upp sig idag. Usch.

Nu har det gått sexton minuter och jag kan gå ner till terminalen och kliva på bussen och åka hem!

2 kommentarer:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Vad härligt att kunna ta en promenad i fint väder. :)

Jag tar bilen till jobbet (bor för långt bort för att cykla/gå och bussen går så dåliga tider). Men jag passar på att ta morgonpromenad med sonen till skolan varje dag. :)

Kram

monkan sa...

Det är bra, att du går med sonen till skolan! :-)

Jag gillar ju söder ;) går en annan promenad på morgonen som också tar en kvart. Då kliver jag av bussen näst sista hpl, gäller bara att bestämma sig...jag börjar ju jobba sju så det är faktiskt skönt med en liten pw innan jobbet!

Kram/M