VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 8 september 2013

Små parmaknyten runt grillen

Vilket underbart väder september bjuder på! Höstkläderna får vänta - ännu är benen utan strumpor!

Om ett år
Det är mycket pyssel med huset nu. Maken har kaklat klart lilla gästtoan och jag fortsatte med lite annat plock igår; gå igenom allt som vi inte behöver i framtiden och det är inte mycket vi kommer behöva, det vet jag...nu bor vi på 150 kvm och har alldeles för stora biutrymmen som rymmer alldeles för mycket skräp...suck. Var kommer allt ifrån? Varför spar jag? När allt detta är klart - och det kommer att ta hela blivande hösten, vintern och våren - kommer jag att vara renad i själen. Och om ett år då börjar jag och maken vårt nya liv - i en nybyggd lägenhet - halleluja!

Grill, plock och alkoholfritt
Vi tände grillen igår. Det måste grillas när termometern visar över tjugo grader och solen skiner. Hade köpt ekologisk fläskkarre som jag la i marinad (krossade tomater, rödvin, soja, chili och vitlök) redan på morgonen. Grillad fläskkarre är ett bra grillval, oj vad gott.

Runt grillen i solskenet bjöd jag på små parmaknyten. Idéen föddes vid en titt i ett ganska tomt kylskåp men där fanns i alla fall parmaskinka och fetaosttärningar! Så jag la helt enkelt två tärningar ost på varje skinkskiva och gjorde små paket! Lagoma munsbitar till ett glas rose, en öl eller en ouzo! Alkoholfritt, se nedan! 

Det här gillade grillmästaren och vår son!

Köpte en liten flaska alkoholfritt rosevin. Först tyckte jag det var rätt ok men efter ett par sippar kändes det mer och mer som saft även om det inte var särskilt sött. Kanske rejält med is i? Nåja, jag drack inte upp det. Då tycker jag bubbelvatten med is och citron- och limeklyftor  eller bär i är godare om hen inte vill dricka alkohol!


5 kommentarer:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Alkoholfritt vin är tyvärr ganska sött tycker jag, men det är jättebra att det finns.

Härligt med baconlindand feta... mums!

Ha en bra dag.

monkan sa...

Jag misstänker att det tillsätts lite mer sötma i alkoholfritt för att kompensera alkoholsmaken. Just det här roseet var nog det minst söta jag smakat men det var rätt mesigt i smaken.

Har ett vitt jag ska prova vid annat tillfälle.

Kram/M

Unknown sa...

Vad spännande! Ska ni sälja huset och flytta till en lägenhet?
Gott med grillat fläskkarré! :)
Ha en toppen söndag!
Kram
//Lana

monkan sa...

Ja. Nästa höst står vår lgh klar. :-) Vi är ju bara två nu och vi är typ på samma ställe i huset hela tiden...

Vi kommer närmre stan och vi behöver inte renovera! Hehe. Bara laga mat!

Kram/M

Unknown sa...

Härligt!
Den tiden är om 5 år för oss...
kram kram