VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 3 september 2013

Mera Jamie

Dags igen att omvandla ett Jamie-recept och dessutom ska det gå på halvtimmen! Vad sägs om kycklingspett med sataysås? Tänkte väl det. ;)

Låter och ser gott ut! Fast efterrätten låter väldigt söt.

Den här gången gör jag noggranna förberedelser (och jag har dessutom en tanke med efterrätten) det vill säga jag verkligen lägger fram alla ingredienser, monterar maskinen och har sett till att allt finns hemma. Hehe. Lyckades med nästan alla ingredienser utom salladen, det fick bli roman istället för gem. Nåja. Nudlar ingår i denna rätt, vilket lätt går ersätta med strimlad vitkål så jag strimlade den i förväg. 

Allt framplockat.

På med tidtagaruret! Och...köööör!

Sataysåsen är först ut. Koriander, vitlök, chili, ingefära ner i matberedaren med jordnötssmör. Bara det tar faktiskt nästan fem minuter, märkligt nog. Krossa vitlök, kärna ur chili och skala ingefära. Långsam, eller? Och det var väl fan vad lite det blev i matberedaren? Så lite att allt riktigt inte mixades...för över allt i stavmixerskålen och ställer den åt sidan. Sedan måste matberedaren diskas, suck.

Kycklingens tur. Hmm. Skrapa ur matberedaren och gnugga in det i kycklingen. Synd då att jag diskat matberedaren redan. Hmm. Snor lite ur det lilla från stavmixerskålen. Ok, in i ugnen med spetten och till nästa moment. 

Nudlarna. (Alltså vitkålen.) Piece of cake. Vattenkokaren. Slaka den. Lätt. 

Nästa gegga - matberedaren igen. Likadant nu, vad lite det blev i skålen..? Och stavmixerskålen är upptagen. Nåja.

Ser mig omkring i köket. Fatta hur stökigt det blir av alla moment...Hmm. Ok. Vad har jag kvar? Just, cashewnötter ska rostas och hackas och blandas ner i senaste geggan. Nä, det skulle de inte men nu blev det så. Läste fel. 

Nudlarna - nej, vitkålen - är klar.


Kycklingen är klar i ugnen. Börjar lägga upp allt. Går som smort det här. Men vänta. Duka? Tjoar på maken. Han dukar. Jag ställer fram allt. Något saknas? Ha, sataysåsen, hehe. Mixar klart den - lite det blev - och skrapar ner såsen i en liten, liten skål. 

Till fyra pers..? Nej, skulle inte tro det! Så goda såser och så lite, jag och maken åt upp allt själva!


Nu kollar jag tiden. Spännande...34 minuter 41 sekunder? Och vad tänkte jag med efterrätten? Just det; skippade den! 

Ärligt, för mig skulle det få ta en timme att laga efter hans halvtimmesrecept. Tiden spelar ingen roll för det blir så gott! Men så lite som 30 minuter tar det aldrig!

Äter med fingrarna...varje tugga samsas på en bit salladsblad...aningen kladdigt för en sådan som jag (jag kan inte äta en hamburgare utan att spilla) men det var vansinnigt gott ihop, så jag kladdade vidare till allt var slut!


Inga kommentarer: