VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 28 september 2013

Fatimas krydda

Jag har en praktikant på mitt jobb, en ung, duktig tjej från Algeriet. Hon lagade så god paprikaröra vid ett tillfälle som jag genast anammade - gör den hemma hela tiden - och häromveckan gjorde hon en lammgryta som hon kryddade på sitt sätt. Jag kopierade kryddningen direkt och har använt de smakerna när jag stekt kycklinglårfiléer och köttfärsbiffar. Gott!

Fatimas kryddblandning
Korianderfrön
Paprikakrydda
Stött/nymald svartpeppar

Först
Rosta korianderfrön. Stöt de i mortel. Förvara i liten kryddburk. De stötta korianderfröna avger en syrlig doft som näsborrarna gillar!

När du ska krydda, blanda hälften stött koriander och paprika och svartpeppar så mycket du vågar! Har upptäckt att de använder mycket svartpeppar i Algeriet!

 Många har svårt för färsk koriander (asiatisk persilja); detta är inte samma sak. Den färska (som jag i och för sig också gillar) är bladen, detta är fröna.Och rostningen och stöttningen gör att det blir bättre smak än den färdigmalda som oftast är den man köper hem.
 
Till 5 hg färs använde jag 1 tsk av vardera koriander och paprika men svartpeppar vred jag över med kvarnen.

Det går utmärkt att komplettera kryddsmakerna med vitlök och persilja och även spiskummin. Jag tror att jag gillar de här kryddsmakerna för de går att hitta även i det grekiska köket...hehe.

Och vad gillade barnen lammgryta? Svar: de åt upp allt!

Jag har haft tur med min praktikant, kallar denna termin för min bonushöst! Jag gillar att utforska annan mat och tycker om att få lite nya influenser. Vegetariska grytor är hon också bra på även om de innehåller för mycket bönor/linser för att passa mig men jag håller på att LCHF-anpassa det till mig för privat bruk. ;)


2 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Jag avskyr ju färsk koriander...men jag ska definitivt prova koriander frön! Tack för tipset, måste bara köpa mig en mortel ;)

Kram C <3

monkan sa...

Ja en mortel måste du skaffa. ;)

Kramar/M