VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 22 september 2013

En vecka

Nu ska vi se. Vad har hänt denna vecka då? Inte mycket sitta vid iPad/dator i alla fall. I måndags åkte vi och handlade, kylen behövde fyllas på och vi handlade basvaror och proteiner, nästan allt ekologiskt!

Sedan har jag lagat middag så här när jag kommit hem:
Öppnat kylskåpsdörren.
Bestämt vilket protein som ska användas; fläsk, nöt, kyckling eller skaldjur.
Bestämt vilket tillbehör som ska vara; vitkål, blomkål, zucchini eller broccoli.
Bestämt fettet; majonnäs, smör eller grädde.
Fixat något av ovanstående.
Ätit.

"Falsk" caesarsallad. Dressingen med majo där jag tillsatte vitlök, hackad sardell, vitlök, lite extra vinäger, riven västerbottenost och en skvätt grädde. Men det blev riktigt gott!

Veckans middagar
Fläskkotletter (ekologiska, vansinnigt goda!) med gräddstuvad vitkål och nordafrikansk paprikasallad.
Bosarps kycklinglårfiléer med skinn, kryddade med Fatimas kryddblandning och gräddstuvad vitkål med paprikasallad (gjorde stor sats vitkål och paprika, fasen räckte till matlådor också!)
Oxfilé (halvapris, hängmörat, svenskt!) med totalt misslyckade ost- och zucchiniplättar och vitlökssmör.
Någon slags caesarsallad med räkor och bacon.

Ibland vill det inte...zucchini- och ostplättar som bara blev gegg i stekpannan...

Inspirationen har inte varit på topp, hösten ramlade över mig med kraft...men nu har det varit fint igen två dagar och då blir det lite lättare i skallen...

Kultur Mode
Har varit kulturell, jajamensan! Fredag efter caesarsalladen åkte jag och maken till Moderna museet och såg utställningen "Pop Konst Design". 
Lördag åkte jag själv till Arkitektur - och designcentrum och såg en utställning med 120 alster från franske kläddesignern Jean Paul Gaultier. Näst sista dagen så jag stod i kö hela femtio minuter...men värt varenda minut! För er som inte vet så är han bl a känd för Madonnas strutbehåar! 

En typisk Gaultierkorsett!

Så bara de två utställningarna har gjort mig nöjd med helgen - och kanske har den blå himlen och solen också gjort sitt.

Heja!
Nu är det söndag och solen skiner med sin frånvaro just nu. Inget regn, tack och lov! Yngste sonen ska springa Sicklaloppet klockan tolv; hans livs första lopp! Han har tränat på bra sedan i våras men nu sitter han och är nervös, lillpojken min! (Snart 21 och över 190...) Vi ska med och heja!!!

4 kommentarer:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Vad mycket gott du ätit. Måste prova ceasarsallad med räkor, har bara ätit med kyckling förut.

Mitt liv som fru L sa...

Vad god mat du ätit, blev sugen på fläskkotletter och oxfilè nu!

Ha fin måndag :)
Kram C <3

monkan sa...

När jag jobbade i fiskbutik/restaurang gjorde vi alltid Caesar med räkor. Så prova!
Kram/M

monkan sa...

Hehe, det blev en rätt ok middagsmeny förra veckan trots mitt totala oengagemang...

Kram/M