VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 11 september 2013

Ännu mera pesto..!

Har gjort en del pesto-röror på sistone. Ni vet min devis, allt går använda till pesto...nu hade jag prästost hemma, basilika som nästan vissnat, en öppnad burk grillad paprika (i vatten, inte solrosolja!) och lite öppnade nötpåsar...

Två varianter blev det.
Brun (hmm) pesto:
Basilika, soltorkade tomater, solrosfrön, vitlök och prästost.

Orange pesto:
Grillad röd paprika, paranötter, hasselnötter, vitlök, chili och prästost.

Mina pestogrundmått är ungefär 3/5 grundsmak (t ex basilika eller paprika eller ruccola eller...), 1/5 (gärna rostade) nötter/frön och 1/5 ost. Cirka, alltså! Och så lite kryddor, t ex vitlök, chili. Och olivolja så mycket eller lite du tycker ger en bra konsistens! Men räds inte måtten, bara i med allt i matberedaren! Wroom, wroom, klart! 

Det blir alltid gott, jag lovar! På mitt jobb tycker de att mina röror alltid är goda! Där kan jag inte använda nötter men solrosfrön och pumpakärnor, lätt rostade, gör susen! 

Snygg och god. Grillad paprika, nötter och prästost. Ja.


Grönt och rödbrunt ihop...nåja, gott  i alla fall!

Till pestosarna (?) grillade vi chorizo med hög kötthalt och ganska lite tillsatser...och så gjorde jag en falsk pastasallad, denna gång med lättkokta små blomkålsbuketter (istället för zucchini) i. Tumme upp! Inspirationen kommer från Birgitta Höglunds blomkålssallad. Har verkligen använt mig av blomkålsbuketter i "blöta" sallader denna sommar. Helt perfekt!
 
Step
Har anmält mig till den där svåra stepen imorgon. Mardrömmar om snurrarna runt brädan. Såg att det var många fler anmälda än förra gången, nästan fullt. Var ska jag ställa mig..?



Inga kommentarer: