VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 28 augusti 2013

Squashsallad och rostad vitkål

Är en aning förkyld just nu. Först blev jag förvånad när jag kände de första smygande symptomen; för nu är det länge sedan sist, rekordet är slaget men jag trodde nog ändå att förkylningarnas tid var förbi..! Har därefter rannsakat mig själv och jag inser och förstår att det är sommarens småslarv, framförallt sista veckornas som tagit mig tillbaka till förkylningarnas töcken.

Jag tycks på fullaste allvar tro att en liten glass är ok, en smörkräms- och marängbakelse bara för att jag fyllde år, de där pyttesmå polkagriskaramellerna maken hade med hem från Gränna....men för h-vete, hur dum får jag bli??? Socker gör mig förkyld. Punkt. Ät inte socker, då!!!

Ät sallad istället!
En trevlig sallad på squash/zucchini med bra smak. Tillhör Jamies gröna pastarätt. Han använde mynta, det tror jag blir gott. Också.



Squashsallad med minimozzarella, som tillbehör, 4 pers

200 gram squash/zucchini
3 kvistar citronmeliss
1/2 färsk röd chili
1 citron
125 gram minimozzarella 
Olivolja

Låt mozzarellabollarna rinna av.
Hacka citronmeliss och chili smått. Riv över halva citronen.
Lägg hacket på ett uppläggningsfat. 
Tillsätt 3 msk olivolja och pressa halva citronen över. Smaka av med salt och peppar,
Strimla squashen med potatisskalare direkt över dressingen.
Tillsätt osten.
Rör om så allt blandar sig.

God tillbehörssallad. Jag älskar när jag får tillfälle använda mozzarellabollar!

Mera ost och rostad vitkål
Det går använda ost som inte är mozzarella i sallad med, såklart. Idag gjorde jag ett tillbehör med cocktailtomater, oliver och osttärningar. Hyfsat mättande tillbehör till "Lillemors fläskkotletter" (har du inte provat så gör det; köttet blir mört och saftigt!). Serverade också två sorters kål till, både italienska salladen och rostad vitkål med citronzest över. Mmm.

Rosta bitar av vitkål på grillvärme, jag brukar ha olivolja över. Ta ut de när de fått bruna kanter, riv citron över och strö på flingsalt. Återigen: när det enkla är godast!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ja...ibland är man bara "dum"...
Sallader låter otroligt goda! Mums! :)
Ha en fin dag!
Kramar!
//Lana

monkan sa...

Eller hur..? Nya tag. :-)

Som tur är känner jag mig redan bättre, för nu stoppar jag inget sött i munnen, inte ens frukt!!!

Kram/M