VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 3 augusti 2013

Sista kvällen!

Våra två helt underbara veckor lider mot sitt slut! Men som hen säger - borta bra men hemma bäst! Nu längtar jag efter min säng...och motion...hehe. 

Ö-rundtur 
Två dagar har vi kuskat runt Lesvos i en liten blå bil; slingrande vägar runt berg och vatten. Vi har gjort nästa hela ön! Lite läskiga vägar ibland; jag som passagerare har nästan tryckt hål i bilgolvet när jag bromsar...

Eressos 
Här på östra sydkusten föddes Sapfo för nästan 2500 år sedan. Hon undervisade flickor i poesi, tror jag, hmm. Hon skrev själv kärleksdikter, till flickor, tror hen. Finns knappt två dikter bevarade, googla gärna, de är rätt vackra, men skulle kunna vara riktade till vilken älskling som helst. Tycker jag. Anyway, Sapfo är lesbiskornas drottning, typ, och ni har kanske förstått då varför de kallar sig lesbiska. Detta passar ju bra nu när det är Pride i Stockholm!

Eressos var väldigt läckert och lite annorlunda med strandrestauranger på pålar! Betydligt mer Thailand och Indien än Grekland! Vi gillade verkligen Eressos!
Här står hon, Sapfo!

Apotekhia
I vår jakt på det genuina Grekland, hehe, vek vi av bilen från stora vägen till en by som heter Apotekhia, och jiiz, den var liten! Fiskeställe med två tavernor...på den något slitna, vid vattnet åt vi sardiner och tomatsallad, riktigt, riktigt gott! 
Rätt OK utsikt. Kallonibukten, det mest turkosa vatten jag sett!

Kalloni
I Skala Kalloni gjordes gårdagens sista stopp och där åt jag glass! Inte många snedsteg har jag gjort (om man bortser från den lite för höga vinkonsumtionen) men denna chokladglass åt jag med andakt! Eller slevade i mig fort som fan!
Fiskebåt från Kalloni. Här fiskar hen de bästa sardiner i Grekland! Jag håller med om det!
Så här kan de serveras, sardinerna. Mycket gott!

Vår lilla hyrbil. Hade bra AC turligt nog eftersom alla parkeringar låg i full sol...






Inga kommentarer: