VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 21 augusti 2013

Pastarullar med parma, pesto och parmesan

Förut i mitt tidigare liv när pasta var en stor del av mina middagar gjorde jag ibland skinkfyllda pastarullar. Nu har jag gjort rätten med LCHF-pasta och det blev hur bra som helst! Jag tror att det lätt skulle gå lura "vanliga" matätare..! Hehe.

Italiensk lyxmiddag. Mums!


En del moment ingår i detta recept, å andra sidan går alla delarna förbereda dagen innan.

Pastarullar med parma och pesto

LCHF-pasta, 1 plåt

125 gr färskost (här getfärskost)
4 ägg
1/2 dl fiberhusk
2 krm salt

Sätt ugnen på 150 grader.

Vispa äggen pösigt. Tillsätt osten och saltet och vispa lite till. Tillsätt husken och vispa ut den ordentligt.
Bred ut smeten på ett bakplåtspapper, lägg ett nytt papper ovanpå och kavla ut.
Grädda mitt i ugnen (låt pappret ovan ligga kvar) i 10 minuter. 
Ta ut ur ugnen, låt svalna och dra loss papprena. 

I detta recept ska plattan användas hel, i annat fall går det bra klippa ut lasagneplattor eller tagliatelleremsor. (Har du en gammal pastamaskin i något skåp? Går utmärkt köra en färdig pastaplatta i tagliatelledelen; blir perfekta och smala remsor!) Inslagen i plastfolie går pastan sparas flera dagar i kylen. Den går också bra frysa.

Fyllning

1-1 1/2 dl pesto (på paranötter och solrosfrön och förstärkt med en hackad, färsk chili)
10-12 tunna skivor god parmaskinka
1 dl riven parmesan
Blötlagda tandpetare

1 dl riven parmesan, präst eller västerbottenost till gratinering.

Lite mer ost och sedan ska det bli en rulle av detta.


Till ugnsformen

Gör så här:
Bred pesto över pastaplattan.
Lägg ut parmaskinkan så de täcker.
Strö över parmesanosten.
Rulla ihop rullen från långsidan så hårt du kan.
Skär rullen i bitar, fäst ihop med tandpetare och ställ de i formen med tomatsås. Jag gjorde de 4 cm höga, nästa gång ska jag göra de 2 cm. ;)
Toppa med den återstående rivna osten.

Gratinera i grillvärme, ca 10 minuter (eller beroende på ugn!) till osten smält och rullarna fått fin färg.

Härligt trängt i formen.


Denna rätt blev fantastisk god - och mättande - och den kommer jag göra fler gånger! Blev en sådan middag när vi var tvungna säga högt flera gånger: "gu så gott..!"
Har redan börjat snickra på varianter i huvudet! 

Sensommarens bästa än så länge! Och med ett gott vin från Vinlådan blev det riktigt, riktigt bra! Jag snålar lite på finvinerna, hmm, men vi ska ju leva också...så jag får nog öka på finvinstillfällena. 


4 kommentarer:

Unknown sa...

Oj, oj, oj, det här måste jag bara göra! Det är bestämt, till nästa vecka ska denna maträtt lagas! :)
Tack för ett underbart recept!
Kramar!
//Lana

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Åh, vad smart! Låter jättegott.

monkan sa...

:-)
Jag gillar pasta, behöver variation! Det här blev jag väldigt nöjd med!
Såg du att jag använde getfärskost i pastan? Blir bra smak på pastan!

Kram/M

monkan sa...

Det blev så gott! Peston blev dessutom väldigt god med paranötter!

Kram/M