VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 18 juli 2013

Chokladmuffins

Bakat chokladmuffins. Händer ibland jag vill fika. :-) Nu har jag några i frysen. Bra chokladsmak, inget socker (förutom det i chokladen) och riktigt goda! Går hem hos vanliga människor med - trots att de inte är söta.

Chokladmuffins, 10 små 

50 gram smör
40 gram mörk choklad, över 70%
1/2 dl vispgrädde
2 ägg
1 tsk ättiksprit
1/2 tsk vaniljpulver
1 dl hasselnötsmjöl
1 msk kokosmjöl
3/4 tsk bikarbonat


Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret, rör ner grädden, lägg i chokladen och rör så den smälter. Låt det svalna.
Vispa äggulor, ättiksprit och vaniljpulver pösigt.
Blanda de torra ingredienserna.
Vispa ner smör/gräddblandningen i äggvispet.
Rör ner de torra ingredienserna och blanda väl.
Fyll små muffinsformar till 3/4.
Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter.

(Jag använder rätt små silikonformar från Ikea. Bättre en liten åt gången i magen, tror jag...)

Inte dumt till kaffet...

Och apropå choklad. Det finns många högprocentiga chokladkakor som innehåller stabiliseringsmedel. Köp inte dem. Finns utan också med bara tre ingredienser, kakaosmör, kakaomassa och socker. Det räcker.



4 kommentarer:

Unknown sa...

Jättegoda!
Ja, det stämmer, man ska vara noga vad för choklad man köper!
ha en toppen dag!
Kramar!
//Lana

monkan sa...

Ja de är trevliga ställa fram vid nåt enstaka fika-tillfälle!

Som alltid gäller art läsa ordentligt på innehålls-förteckningen...

Och nu börjar min semester!

Kramar/M

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Mums!

Vi köper (om vi kan) Malmö chokladfabriks choklad. Bara choklad och socker, inget annat trams. Grymt god dessutom!

monkan sa...

Jag har oxå hittat ett par sorter. Uppenbarligen så fungerar det utan tillsatser trots allt.

Kram/M