VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 29 juni 2013

Surströmming!

Jag älskar verkligen surströmming. :-) Kan längta till det. I kylen står alltid en burk, gärna från förra året, och väntar. Igår var det dags igen. 

Vi dukade ute på gräsmattan på fiskduken - den hör strömmingen till! Två vänner och en son gjorde oss sällskap. Sedan gör vi våra smörgåsar och äter och mumsar och mellan tuggorna så utbrister någon: " Oj, vad gott det var!" Alltid likadant! 

En god surströmmingsmacka! Knäckebröd, smör, lite lite potatis, massor med strömming och allt toppat med rödlök och dill. Yummie!


Nu, när jag äter LCHF så fungerar det inte så bra med det klassiska tunnbrödet. Skulle inte ens komma på tanken att göra klämman på det! Så nu bakade jag en variant av Birgitta Höglunds fröknäcke. Jag blandade i mandelmjöl för att inte få det alltför sprött; hur mycket jag än gillar denna fisk så vill jag inte ha en trasig macka i knät med smör och fisk....

Surströmmingsknäcke, 2 plåtar

2 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
1 dl mandelmjöl
1 dl linfrön
1/2 dl fibrex
2 msk fiberhusk
1 tsk flingsalt
1 dl rapsolja
5 dl vatten

Sätt ugnen på 150 grader.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Tillsätt olja och vatten och rör ihop väl.
Fördela smeten på två bakplåtspappersklädda plåtar.
Lägg plastfilm över och kavla ut de till en rektangel.

Grädda i 30 minuter, ta ut plåtarna och skåra så stora bitar du vill ha knäcket. 
Sätt tillbaka de i ugnen och grädda 30 minuter till.
Låt de stå kvar i ugnen på eftervärmen, gärna över natten.


Inga kommentarer: