VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

fredag 14 juni 2013

Laxfärsbiffar

Detta ska bli en otroligt god paprikaröra. Vanebildande...

Ge mig fett
Jag märker ganska snart om jag äter för lite fett. Alltså, det är helt sjukt egentligen, det här fettätandet går helt stick i stäv med allt man fått lära sig! Men nu i detta nya liv, om jag av olika anledningar - sällan medvetet - minskar på fettet så blir jag dels hungrig hela tiden; inte så mycket sug faktiskt men hungrig och får en oro i kroppen; som om något inte stämmer. Semestern blev fettsnålare än jag tänkt och de senaste dagarna som varit lite stressiga har också varit onormalt fettsnåla - jag behöver grädde för att bli mätt! Typ. Så nu är det fet sås till varje måltid, smör, smetana, crème fraîche, majonnäs eller grädde! Punkt.

Monkan provar öl och frukt
Har inte druckit öl på ett och ett halvt år. Var väl ingen storkonsument av just öl tidigare men i ett varmt land som till exempel Grekland gick det tidigare ner en och annan svalkande öl serverad i frysta glas. Den gångna semesterveckan drack jag en liten Mythos vid en av luncherna. Lite rädd för hur kroppen skulle reagera men nä, kände inget. På kvällen sedan på en av tavernorna serverades bröd och taramosalata "on the house" innan maten och jag tog en pyttepytteliten brödbit för att äta från röran. Nä, kände inget.

Efter den goda maten - och där jag fick en väldigt god råkostsallad till fast med lite morot i - ställdes det fram frukt. Suck. Jag är inte den oartiga typen. Ett stort grönt fikon - så otroligt gott..! Och små fasta aprikoser, lätt torra inuti men perfekt söta! (Säger hon som inte åt frukt förr för att det var för surt.) Nä, kände inget.

Morgonen efter. Säger till min dotter: "Fasen vad illa jag sov inatt, har inte kunnat ligga still, har snurrat och snurr...aaah, det jag åt i går..!"
Vräkte ju på med både öl, pyttepyttelite bröd och två frukter...men är jag dum eller?! Blev helt körd i magen också, magknip och snabbt till toa, tre gånger på förmiddagen...Ja, dum!

Lite avundsjuk på de som kan fuska och bara fisa lite efteråt...

Ensam hemma middag
Maken på galej med jobbet ikväll och jag sitter hemma och gäspar efter en veckas hårt arbete! Siktat in mig på en god kaffe och liten chokladbit och en film på teven. Hehe.

Igår gjorde jag laxfärsbiffar till middagen, men gu vad goda de blev. Lite förvånande ibland när det enkla blir så gott...de åt jag idag både på frukostmackan, till lunch och minsann fick de duga till middagen med! Tillbehöret är bl a en spännande nordafrikansk paprikasallad som blivit en superfavorit! Och vitkål! Nu finns det svensk, färsk, hurra! Vitkål varenda dag!

Laxfärsbiffarna, 6 styckna blev det, gjorde så här: 

400 gram laxfärs
Lite finhackad lök
1 tsk fiberhusk
1 ägg
1 dl grädde
Salt och peppar

Vispa ut husken i grädden och låt svälla någon minut. Blanda ner ägget, löken och kryddorna. Sist färsen.
Hetta upp en stekpanna med smör, och klicka ner färsen. Platta ut biffarna. Stek de på medelvärme till de är genomstekta. Jag vill gärna ha en knaprig yta på de.
Servera till gräddkokt vitkål och paprikasallad. Heaven.

Goda och knapriga biffar på laxfärs. Varför gör jag inte det oftare..?

Inga kommentarer: