VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 30 juni 2013

Grillen

Grillsöndag!
Sönerna på middag och det är ju sommar så det är klart vi grillar! I frysen fanns ekologiska kycklingklubbor och vingar; perfekt. De är rejält stora och mycket saftigare än de små broilerkycklingarna...lyckliga medans de levde också.

Ekologiska Kycklingklubbor och kycklingvingar direkt från grillen.


Vingarna fick en torr marinad med lite hetta och klubborna en youghurtmarinad med örtkryddor. En bbq-sås har stått och puttrat på spisen och den blev så himla god att jag utbrast: "Fan vad bra jag är!"...hehe, det kom från stans mest självkritiska kock!

Folkfest och kultur
Igår vandrade vi runt på stan - ovanligt, eller hur? - massor med segelbåtar på Skeppsholmen inför dagens start av Gotland runt. Och folk att titta på. ;) I strålande sol. Vi passade på att titta på en utomhusfotoutställning på Raoul Wallenbergs torg som hette "Wild Wonders of Europe" om utrotningshotad djur och natur. Hundra fantastiska bilder! Se den gärna om du har vägarna förbi.

Yogurtmarinad
Till 6 stora kycklingklubbor, ca 3 hg styck

1/2 dl färdig örtkryddablandning (Krusmyntagårdens pastakrydda!)
4 dl fet yoghurt, crème fraîche eller majonnäs

Blanda allt och bred ut över klubborna. Låt marinera minst 4 timmar, gärna över natten.
Grilla de sedan på din grill, de är stora så det tar tid! När du sticker i dem ska köttsaften som sipprar ur vara klar, inte rosa. 

Bbq-sås

1 röd lök
1 röd chili
1-2 vitlöksklyftor
2 1/2 dl kycklingfond, hemmagjord
2 1/2 dl krossade tomater
2 1/2 dl chilisauce (med så lite socker och tillsatser som möjligt!)
2 msk röd balsamvinäger
1/2 msk torkad ingefära
Salt, peppar

Hacka lök, vitlök och strimla chilin.
Fräs i smör/olja i en kastrull.
Häll på kycklingfonden och låt koka ihop en aning.
Tillsätt tomater, chilisauce, balsamvinäger och ingefära.
Låt allt puttra länge. 
Smaka av med salt och peppar.

Servera till grillad kyckling. Till exempel! Den passar till det mesta.

En god bbq-sås till sommarens grillningar.


Jag är en snäll en
När jag höll på vid spisen med allt fix till grillningen så knackar det på vår källardörr. Jag trodde det var sonen som kom den vägen och tänkte att han glömt sina nycklar så jag gick ner för att öppna. Utanför står en svartklädd pojke med typ tio piercingar i ansiktet och med en hink rosor i famnen. Tjuriga tant Monkan säger direkt att "Nä tack jag vill inte ha" innan stackarn ens hunnit öppna sin metallhängda mun - men ni skulle ha sett hans besvikna ögon. Pojken mumlade ett tack och jag fick dåligt samvete - jiiz - och sa "vänta, vad säljer du till?" 
"Vårt band försöker få ihop pengar till en demo", svarar han försiktigt. Så vad gör man? Klart jag köpte en bukett! Jag är snäll nu. Så det så.

Fina oranga rosor. Hoppas han fick resten sålda också...

Inga kommentarer: