VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 16 april 2013

Aubergineröra

Här kommer en enkel aubergineröra som är så god på knäckebröd, riktigt gott smakade det på ostknäcket! Det här är ett perfekt vi-väntar-på-att-grillmaten-ska-bli-klar-tilltugg! Ser inte mycket ut för i världen denna röra, men den är sagolikt god!



Grekinspirerad aubergineröra

1 Aubergine, slarvigt skalad, skär i bitar
1-2 vitlöksklyftor, skalade
Massor med raps/olivolja

Flingsalt, svartpeppar ur kvarn, cayennepeppar
Saften av 1/2-1 lime

Sätt ugnen på grillvärme.
Lägg auberginebitar och vitlöksklyftor i en ugnsfast form. Häll på massor med rapsolja, rör om och grilla i ugnen till de fått rejält med färg och blivit mjuka. Ta ut de ur ugnen, strö på flingsalt, svartpeppar och cayennepeppar. Pressa halva limen över.
Mixa grovt med stavmixer. Smaka av, mer salt, mer lime?


Skär Auberginen i grova bitar, släng med vitlök, på med olja och rör om. Skjuts in i ugnen på grillvärme.


När den ser ut så här och är mjuk då är den klar!

6 kommentarer:

Unknown sa...

Vad gott det låter! När jag ätit detta på restaurang har jag alltid älskat det, så borde ta och göra en egen :)

http://bakasockerfritt.se/

Mitt liv som fru L sa...

Det där MÅSTE jag prova!
Mums :)

Kram C <3

monkan sa...

Jag gillar aubergine, så gott! Och detta är så enkelt göra!
/M

monkan sa...

Ja gör det!
Kramar/ M

Unknown sa...

Det här ska absolut göras alla varma grillkvällar! Receptet är sparat, likaså ditt knäcke! :)
Ha en toppen kväll!
Kram kram
//Lana

monkan sa...

Jag hoppas på många varma grillkvällar i sommar!
Kram /M