VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 16 mars 2013

Solig lördag

Skönt med helg, igen! Har inte haft riktigt tid med internetet denna vecka, puh. Det liksom bara öser på. Hinner knappt andas. Och då har jag bara gympat två gånger denna vecka...faktum är att gympan gör att jag orkar mer så det är bara öka den igen!
I tidningen i morse stod att Stockholm varit snötäckt i - håll i er - 108 dygn nu! Och ingen vårvärme i sikte...men solen skiner i alla fall och visst har det tinat lite...

Vi vaknade upp i morse av solstrålar genom en glipa i sovrumsgardinen; det är väl ett härligt uppvaknande? Långfrukost, som vanligt och en liten promenad har vi varit ute på. Nu står maken i den blivande gästtoaletten och bilar så väggarna skakar och jag håller på med receptprojekt och syprojekt och lite internet, hehe. Allt på samma gång, multitasking...

Grädde!
Skrev lite om mejerifritt häromdagen. Jag tycker absolut inte att det är fel med mejerifritt, inte alls! Jag kan nog behöva lite sådana påminnelser om mejerier för det går ganska mycket grädde här kan jag berätta! Och även om jag inte vill sluta så tänker jag ibland att det skulle vara bra minska på det. Mitt problem är att jag har svårt hitta andra fettkällor som håller min mättnad (och därmed mitt sötsug) lika länge som en gräddsås! Den här veckan har jag ändå försökt minska lite på grädde/crème fraîche och komplettera med en avokado eller majonnäs. Kryddsmör är också ett alternativ såklart.

Och mjölk...
Men det finns en sak jag inte klarar; sluta med mjölk i kaffet...skäms...men skvättar vidare med mjölk och grädde. Har försökt med bara grädde, nej, går inte! Inte fettkaffet - det med ägg och kokosfett och smör - heller. Blää...

Dagen
Ska idag experimentera fram en fiskrätt jag inspirerats av i en deckare, häpp! och haft i bakhuvudet en tid. Ett vårjackmönster (måste tro att det blir vår snart!) tänkte jag rita av också. Men sedan tror jag att jag ska ta det lugnt, hehe!

Ska stänga av radion också, begravningen av tanten är jag inte särskilt intresserad av.

Jag gillar solens varma strålar in genom fönstrena, ger mig hopp...

Inga kommentarer: