VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 11 mars 2013

Måndag

Ni vet den svenska klassiska gurkinläggningen med ättika och socker till tunnskivad gurka som alltid serverades till köttbullar och potatis eller söndagsstek? Med den i tankarna gjorde jag en osockrad variant med lite hetta som blev väldigt god till de asiatiska laxfärsbiffarna. Dessutom kan jag mycket väl tänka att den passar även till köttbullar. Som med mycket annat så var den nästan godare dagen efter!

Enkel gurk- och löksallad

Skiva gurka tunt
Skiva röd lök tunt

Lägg gurkskivor och lökringar blandat på ett fat/skål. Skvätt över en god vitvinsvinäger. Strö flingsalt och chili explosions över. Låt stå en stund i rumstemperatur innan servering.

Det enkla är ofta det goda!

Och jag kan tänka mig en variant med finhackad chili, koriander och lite fisksås i också!

Och så är det måndag igen. Kallt utanför fönstret. -12 i morse. Riktigt äckelkallt!!!

Middagen idag blir en snabbvariant med smörgås och kaffe, hmm. Men jag och maken fick för oss att gå på bio, vilket inte hör till vanligheterna minsann. Så jag skippar gympan och han skippar att tvätta bilen (maken är en riktig biltvättare, han avskyr smutsiga bilar...) och så tar vi oss en biokväll. Vi ska se Hon gör mig galen (silver linings playbook).

Inga kommentarer: