VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 25 februari 2013

Lax med knaprigt täcke

Tog det ganska lugnt i helgen, då veckan varit rätt hektisk. :) Men jag både började och slutade helgen med gympa och däremellan blev det en långpromenad i ett soligt söndags-Stockholm! En till tröja blev det i syrummet och en utklippt tunika. Skönt.

Ingen matplanering

Veckans matplanering har hamnat lite åt sidan bland alla aktiviteter; fast en god lax blev det till måndagsmiddag! Serverat med broccolimos och en sallad med avokado. En liknande rätt har jag gjort tidigare också.



Lax med knaprigt täcke, 4 pers

500 gram laxfilé, utan skinn och ben
1 dl riven parmesan
1 dl LCHF-ströbröd
50 gram smält smör
1 vitlöksklyfta
1/2 dl hackad dill
Salt och peppar
1-2 dl vispgrädde

Sätt ugnen på 200 grader
Lägg laxen på en smord ugnsform och salta och peppar på den.
Pressa vitlöksklyftan och blanda med ost, ströbröd, dill och det smälta smöret.
Rör ihop och bred över laxfilen.
Häll grädden vid sidan av laxen.
Skjuts in i ugnen ca 15 minuter, till laxen är klar och rätten fått fin färg.

Fullt upp
Den här veckan är inte heller stilla. Jag fortsätter gympa efter jobbet; onsdag och torsdag blir det. Tisdag förstås hatten och fredag blir det förmodligen after work med några arbetskamrater. (Här blev jag först lite tveksam; jag ville ju gympa) Äntligen Fredag-gympan..., hmm, men jag kanske hinner ändå? Nu gäller ju Nacka-kortet i stan också, kanske kan jag gympa där!


6 kommentarer:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Mumsigt med lax! Och lite krisp är alltid gott. :-)
Trevlig kväll!

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Skönt att ändå träna lite, trots den hektiska veckan! Lax är så gott, mums! Kul att avokadokakan blev god :)

http://bakasockerfritt.blogg.se/

monkan sa...

Ja krisp o fisk går bra ihop! ;)
/M

monkan sa...

Det är nog gympan som gör att jag orkar!
;)
/M

Unknown sa...

Gott med lax! :)
Smart att ha eget lchg-ströbröd! :)
Ha en toppen dag!
Kramar!
//Lana

monkan sa...

Använder det rätt ofta, lchf-ströbrödet! Passar både fisk, fågel och bak! ;)
Kram /M