VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 19 februari 2013

Kalvfärsbiffar med rosepeppar och fetaost

När jag hade matlagningsdag i söndags gjorde jag både biffar och köttfärslimpa. Limpan ska jag ha som pålägg till min frukostmacka på morgnarna. Det är så gott med en rejäl skiva på brödet!

Idag när jag var på hattkursen åt make och son dessa kalvfärsbiffar med rosepeppar och fetaost - en fin kombination i smak. Jag smaskade i mig middagen nyss, nio timmar efter lunchen..! Utan att få sötbegär mellan! Och då fikade de ändå kärleksmums på kursen - jag drack bara kaffe!

Kalvfärsbiffar 8 st

500 gram kalvfärs
1 tsk fiberhusk
1 dl vispgrädde
1 ägg
1/2 finhackad och stekt lök
1 tsk salt
1 msk rosepeppar, stött
150 gr fetaost i mindre bitar

Vispa ihop fiberhusk och vispgrädde, låt stå några minuter.
Blanda ner ägg, lök och kryddor. Rör om.
Blanda i köttfärs och fetaost.
Forma åtta biffar.
Stek de i smör till de är genomstekta.

Servera med broccolimos och en god sallad.

Köttfärslimpan gjorde jag på ungefär samma sätt fast jag tog rökt paprikapulver istället för rosepeppar och fetaost! Formade till en limpa som jag toppade med hyvlat smör och stekte i ugnen, 175 grader en dryg timme, kontrollera med termometer att färsen är genomstekt. Bra pålägg, helt utan tillsatser!


4 kommentarer:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Mums! Alla färsrätter faller mig i smaken. :-)

Mitt liv som fru L sa...

Ser göttigt och FETTIGT ut! Me like ;)

Kram C

monkan sa...

Mig med!
/M

monkan sa...

Jag gillar när fetaosten liksom smälter ut...
Kram /M