VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 5 februari 2013

Hatt och rödvinssås!

Ikväll har jag varit på hattkurs; efter tre terminers uppehåll har jag återupptagit en trevlig hobby. Hos en modist i Midsommarkransen ses kreativa tjejer och kvinnor och knåpar på olika huvudbonader! Jag letade fram min ofärdiga sommarhatt i herrmodell...Nu ska den bli färdig och efter det ska jag göra en coiffe (huvud/hårsmycke, typ) som jag ska ha på en femtioårsfest i maj. Känns så trevligt att vara igång igen!

Inte klar men efter ett par kommande tisdagar så...

MAT

I lördags bjöd jag på en rödvinssås till baconlindad kycklingfilé, den gillade gästerna!

Mustig rödvinssås 4 pers

5 dl hemmagjord kycklingbuljong
1/2 dl balsamvinäger
1 tsk honung
4 dl rödvin

Salt, redix
Smör

Börja med att reducera buljongen från 5 till 3 dl.
Koka upp balsamvinäger och honung i en såskastrull. Låt koka kraftigt en minut, häll sedan på rödvinet och låt koka upp.
Häll i fonden.
Låt koka ner till dess att det återstår 3-4 dl sås. Smaka av med salt.
Hit går det bra förbereda.
Innan servering, koka upp såsen och vispa ner 2 krm redix. Låt koka/puttra 5 minuter. Ta av från plattan, blanka av såsen genom att vispa ner en rejäl klick rumstempererat smör.
Redix görs av cognacsrot och innehåller inga kolhydrater. Jag har köpt min på LCHF-butiken. Bra att kunna reda sås ibland...

Denna vecka har jag planerat mina middagar lite bättre. Igår gjorde jag en paj som grabbarna käkade idag (jag åt den också men sent när jag kom från kursen) och jag gjorde också pastaband som ligger klara i kylen och som jag ska ha till en snabb kalvgryta i morgon. Soppa blir det på torsdag och mera kalv på fredag. Känns mycket lättare när jag vet vad jag ska laga..!

Nu, nu återstår bara att gå och nanna kudde. Gäsp...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Coolt med hattar!
Vilket bra recept på rödvinssås! Utan onödig sötning!
ha en fin kväll!
kram
//Lana

monkan sa...

Jag har några hattar, gjorda på modist-sätt! Jag är lite egen...hehe. Gillar hantverk.
Rödvinssåsen blev en höjdare. Och ganska mäktig, man tar inte jättemycket för den smakar så mycket.
Kram/M