VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 19 januari 2013

Vinterdag och kökspyssel

Ja, ojoj, vad jobbet kan göra en trött! Mest har det varit att hitta ett sätt att arbeta hyfsat effektivt och logististiskt i och med att jag lagar mat till fler och ska leverera lunch till en annan förskola. Men det har gått bra, känner mig nöjd! Köket fungerar bra, har mycket arbetsytor och mycket lagrings/förvaringsmöjligheter.


Det om jobbet. Veckan som varit hade jag tänkt bjuda på snabba LCHF-rätter, tjena, jag sov mig igenom kvällarna i teve-soffan och åt äggmat...Släpade mig till C:s fredagsgympa på Friskis och gjorde halvdant ifrån mig...när jag kom hem hade maken fixat räkor till middag - mmm - och jag skulle göra en majonnäs till räkorna. Senare upptäcker jag att jag drällt rapsolja över hela byxbenet...de är tvättade nu men jag har inte vågat se om det gick bort...

Sov klubbad till halv nio i morse. Låg kvar till dess "Ring så spelar vi" var klart. Vi åt frukost och sedan tog vi på oss varma kläder och som två Michelingubbar travade vi iväg på en promenad i det soliga men kyliga vintervädret. Minus tolv. Men härligt ljus för sinnet! Och jag gillar när det knastrar av snön under vinterskorna!


Efter promenaden hade klockan hunnit bli efter tolv och jag körde igång i köket. (Om jag är lika trött nästa vecka ska jag iaf ha mat klart!) på spisen puttrade en kastrull med högrev (hittade högrev med ben på Coop) den blir det nog dillkött av. I en annan kastrull puttrade min grekiska fläskgryta, mmm, vilka dofter från den! Förstå vilken snabbmat sedan. Bara fixa tillbehör och sedan värma. Långkok är snabbmat!

Bakade pasta, i morgon ska jag göra lasagne. Bakade mitt frukostbröd och genom ett litet misstag vispade jag nio äggvitor istället för sex...det blev ett högt bröd! (Jag har gjort om frukostbrödet en aning, hur kommer annan gång!)

Jag och sonen åt vår absoluta favoriträtt; strimlad lövbiff med svamp i gräddsås och LCHF-pasta. Vi skulle nog kunna äta det varje dag! Maken är på hockey.


2 kommentarer:

Unknown sa...

Ja, du vart verkligen mycket produktiv idag! :)
Mycket mat! Gott, gott!
Jag har min matlagningsdag på söndagar! :) Så imorgon kommer jag att stå vid spisen säkert hela dagen! :)
Kram kram
//Lana

monkan sa...

Känner att jag måste börja planera mera för att få mer fritid!
Kram /M