VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 15 januari 2013

Vardags-snabbis!

Snabba middagar? Jag har ofta märkt att vardags-LCHF-maten faktiskt går ganska snabbt att laga. Få ingredienser, bra ingredienser, snabblagade och goda. Jag har inga småbarn längre - på den tiden var jag ett under av planering, nu planerar jag ibland, hmm, däremot gör jag nästan alltid en grovskiss av hur jag tänker middagarna under veckan. Med tillåtelse att avvika från den!

30 minuter från spis till bord? Klarar jag det?

Ostgratinerad falukorv med broccolimos och sallad, 4 pers

600 gram falukorv (välj en med hög kötthalt och så lite tillsatser som möjligt)
Riven, fet ost, eller skivad

800 gram fryst broccoli
200 gram färskost
1 dl vispgrädde
Salt och peppar
Smör till serveringen

Valfri sallad

Sätt ugnen på 200 grader.
Ta fram en ugnsform, klicka i smör.
Lägg broccolin i en kastrull, salta och fyll på med vatten. Koka upp och låt koka i ca 8 minuter. Kolla att den är mjuk.

Under tiden, skiva falukorven och tegel-lägg den i ugnsformen.
Strö över riven ost, alternativt skivor.
Ställ in i ugnen, ca 10 minuter.

Fixa salladen.
Duka.

När broccolin är klar, häll av vattnet och mixa broccolin med färskost och grädde. Smaka av med salt och peppar.
Det är gott att låta en smörklick smälta i moset när det hamnat på tallriken. Riktigt gott..!

Detta tog 26 minuter för mig! Snyggt jobbat eller hur? Dessutom smakade det fett vardagsgott!







4 kommentarer:

Unknown sa...

Mmm...gott, snabbt och enkelt! Perfekt när det är ont om tid! :)
Ha en toppen tisdag!
kram kram
//Lana

monkan sa...

Jag står ju jämt vid spisen...o även om jag gillar det så är det bra om det går snabbt emellanåt! O jag tycker faktiskt att det oftast är snabbare med LCHFmat än "vanlig"!
Kram /M

Mitt liv som fru L sa...

Gratinerad korv, det var länge sen. Äter sällan korv eftersom jag inte hittat någon sort som innehåller bra grejer :/
Men det ser väldigt gott ut :) Blir sugen.

Ååå älskar besticken, sånna hade min farmor! Vill ha! :)

Ha en fin dag i snöyran...
Kram C

monkan sa...

Håller med om korven...men ibland...
Fyndade besticken, å vad de passar hos mig, hihi!
Kram /M