VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 7 januari 2013

Senapsmarinerad strömming och arbetsdag

Första dagen på jobbet efter en lång ledighet! Jag lyckades somna igår kväll och var riktigt pigg när klockan ringde tidigt i morse...jag har så mycket roligt nu på jobbet eftersom jag håller på och flyttar in i det sprillans nya köket!

Äntligen heltid och fick dessutom en yrkesuppgradering; från ekonomibiträde till kokerska...inte illa, hehe!

Tisdagens husmanskost

Idag är det dags för morgondagens strömming, en senapsmarinerad variant på stekt strömming. Mycket god, jag lovar!

Marinerad strömmingsfile 4 pers

6 hg strömmingsfile

2 äggulor
1 msk dijonsenap
2 dl vispgrädde
1 tsk salt
Vispa ihop gräddmarinaden i en bunke.
Klipp bort den lilla fenan på ryggen av filéerna och lägg ner de så de täcks i marianden. Täck med plastfilm och ställ kallt, över natten eller över dagen. (Det går bra göra allt på kvällen för att sedan använda de till middag dagen efter. Se bara till att det är färsk fisk.)

Lägg ihop strömmingen två och två och vänd de i LCHF-panering alt mandelmjöl.
Stek i smör i stekpannan ett par minuter på var sida.
Servera blomkålsmos till, dillsmör och riven gurka blandat med lite osockrade lingon och en aning balsamvinäger.

LCHF-panering

100 gram mandel
100 gram solrosfrön
50 gram sesamfrön

Kör i mixer till önskad grovlek. Förvara i kyl och använd till allt möjligt...det går bra utesluta solrosfrön om man tycker att det är ger för mycket kolhydrater.

Var inte rädd för att ta en rejäl klick smör på moset/strömmingen. Fett mättar!

Idag är SurMonkan glad!



6 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Tänk att jag aldrig kommit på att göra dillsmör...måste ju vara galet gott! Måste nog prova detta, har lite svårt för småbenen i strömming (traumatiska upplevelser från när jag var lite och fick ben som fastnade i halsen) men jag älskar smaken!

Kul med uppgradering på jobbet! Gillar mönstret på locket på burken!

Ha en fin kväll Monkis :)
Kram C <3

monkan sa...

Marinera en fisk utan ben och panera? Själv märker jag inte strömmingsben. Dillsmör gillar fisk. ;)
Detsamma, kram /M

Unknown sa...

Vad gott och spännande med marinerad strömming... har svårt för den fisken, men man kanske kan marinera en annan fisk istället!
Vad roligt med nytt kök/arbetsplats! :)
Ha en underbar kväll!
Kram kram
//Lana

Mitt liv som fru L sa...

Ja, det kan jag ju prova...eftersom jag känner av benen i strömmingen!

Kram C

monkan sa...

En senapsmarinad borde passa till vilken fisk som helst!
Å, hörni, bena känns inte..! ;)
/M

monkan sa...

Burken med ströbrödet är en olivburk - locket passade mig...
/M