VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 5 januari 2013

Ostchips på nytt sätt

Nu återstår bara en helg innan vardagen börjar..! Jag har (i vanlig ordning) lyckats vända på dygnet en aning...får liksom energi framåt kvällen...och jag som ska börja sju på morgnarna från den femtonde. Det får minsann bli skärpning!

Ledigheten har varit skön, trots dygnsvändningen, känner mig riktigt utvilad och det ska bli skönt börja jobba. Jag ska ju till ett helt nytt storkök. Flytta tillbaka porslin och bunkar och slevar och bestämma själv var allt ska stå. Jag blir först att jobba i mitt nya kök. Allt är rent och fint; himla skönt!

Utflykt
Igår gjorde vi en urban utflykt; vi besökte ett nybyggt köpcentrum i Bromma. Hur stort som helst. Fråga mig och jag säger: Same shit different name...Alla centrum har exakt samma utbud. Jag tycker det är tråkigt. Lyckades ändå köpa träningsdojor hyfsat billigt på en gigantisk sportaffär; nu har tanten inga ursäkter för att inte gå på gympa...på måndag blir det nystart! Träningen har gått under devisen "minsta motståndets lag" länge nog nu; dvs minsta lilla ursäkt har jag godtagit för att inte gå iväg. Typ. Plus en ihärdig hosta och en del jobb, okej, men nu är det dags. Märker ni peppet..?

Ostchips
Nu till maten. Ibland gör jag ett slags ostchips, ni vet, man river ost, gör högar på bakplåten, och gräddar i ugnen. Nu skar jag istället halvcentimeter tjocka skivor av en god ost, la de glest på plåten och gräddade på hög värme och passade noga, för när de bränns går det undan! Detta tips är från Airams och dr Dahlqvist LCHF-kokbok.

Tillsatser
Just nu har jag flera stycken Jarlsberg-ostar i kylen, den har inga tillsatser. Och är god! Finns alldeles för många ostar med alldeles för mycket nummer i, och jag försöker verkligen undvika det. Nästan svårt handla ibland, hmm. När jag jobbade i matbutik hade vi en kund som höll varorna mot sitt hjärta och lyssnade om det var en bra eller dålig vara. Om hjärtat sa att den var dålig la hon tillbaka den och provade nästa...till hon var nöjd...Lite så känner jag mig när jag lusläser ingrediensförteckningarna...

Jag skulle kunna äta många sådana ostchips! Så begärligt. Men nyttigare än chips! Nu serverade jag de snyggt till salladen jag hade till köttet, en simpel pepparbiff med gräddsky. Så blev vi mätta ytterligare en kväll. :)



Inga kommentarer: