VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

fredag 4 januari 2013

Ost- och sesambröd

Nu har jag bakat bröd igen. Mycket brödbak. Måste vara för att jag varit långledig, hehe. Nu gjorde jag ett ost- och sesambröd, från Annika Dahlquists kokbok "LCHF snabbt och enkelt". Ett nästan likadant finns också i Anna Hallens kokbok. Jag kom ihåg att jag gjorde det för ett år sedan och då tyckte jag att det smakade för mycket sesam; jag ändrade lite och denna gång blev det riktigt gott! Jag tror att jag ändrat rätt mycket smak detta år, nej, förra året...

Ost- och sesambröd, 16 rutor

3 ägg
3 msk rapsolja

1 1/2 dl sesamfrön
1/2 dl linfrön
1 msk psylliumfrön
1 1/2 msk fiberhusk
2 krm bikarbonat

2 dl riven ost

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ihop äggen och rapsoljan.
Blanda de torra ingredienserna.
Rör ihop med äggen, rör ordentligt så husken blandas.
Rör sist ner osten.

Bred ut smeten på bakplåtspappersklädd plåt, ca 20x25 cm och ca 1 cm hög.

Grädda i mitten av ugnen, ca 15 minuter.

Passar till:

Det här brödet är gott till en soppa, gärna förstärkt med en rejäl skiva ost. Vi åt det till en enkel laxgryta där jag fräste purjolök och paprika, kryddade med röd curry och fisksås, på med kokosmjölk. Det fick koka några minuter, sedan la jag med laxtärningar och det fick sjuda till laxen var klar.

Återigen: det enkla är ibland så gott! Så enkelt att det inte blev någon bild...ni får fantisera grytan!



2 kommentarer:

Unknown sa...

Vilket gott bröd! Jag måste nu också bunkra upp frysen med lchf-bröd! :)
Det här receptet sparar jag! :)
Kram
//Lana

monkan sa...

Ja det blev gott! Behöver lite brödvariation, men jag får inte äta för mycket bröd...äter en smörgås varje frukost och ibland till middagsmaten, t ex om vi äter soppa.
Kram /M