VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 3 januari 2013

Marinerad tomat- och ostsallad

Idag har jag, maken och äldste sonen gått Djurgården runt. Halva rundan gick vi i regn...suck. Desto skönare sedan när man kommit hem...nu sitter de två och skriker framför teven, det är junior-VM i hockey. Katten ligger mellan de och han flyger en halvmeter upp varje gång herrarna tjoar - att han ligger kvar? Skvätträdda Assar.

Jag och min hemmaboende familj äter så mycket mer grönsaker nu än vad vi gjorde förut; förutom proteinet och grädden/smöret/fettet så är resten faktiskt grönsaker. Kål, kål och kål och så lite ovanjordsgrönsaker. ;) Kål är en av de nyttigaste grönsakerna, lika näringsrik rå som tillagad. Bra. Men ibland...kål, kål och kål...ja, jag vet, det finns tusen tillagningssätt!

Well, well, på nyårsdagen när nästan alla åt pizza så gjorde jag grabbarnas kycklingfilé och till det marinerade tomater och marinerad ost. Enkelt, gott och mättande och lite omväxling.

Tomater

Tomaterna skär jag i mindre bitar, jag räknar med en tomat per persson. Lägg de i en skål och dränk de i god olivolja, skvätt en riktig god och bra röd balsanvinäger över. Flinga lite flingsalt över, svartpeppar ur kvarn och toppa med lite rödlök. Låt stå i rumstemperatur till servering. Så här serverar jag ofta tomater!

Marinerade ostkuber, 2 pers

Skär två cm-tjocka skivor av en god och fet hårdost. Tärna de. Lägg i en skål. Häll på rikligt med god olivolja och stänk över lite röd balsamvinäger. Hacka valfria färska örter och blanda runt de med ostkuberna. Låt stå kallt men ta fram i rumstemperatur ca 45 minuter innan servering.

Eftersom marinaderna var ganska lika, hmm, likadana i princip! så valde jag att servera de från samma fat. Det var otroligt gott! Enkelt och gott, himla bra!

Ostkuberna har jag inspirerats av från Airams LCHF-kokbok ihop med dr Dahlquist.

Olivolja och balsamvinäger

Lägg gärna någon krona mer för kvalité på både olivolja, balsamvinäger och rapsolja. Gärna Krav eller ekologiskt. Smakerna blir så mycket bättre med ordentliga produkter! Bra fetter i både oliv- och rapsolja, använd över salladen. Använd inte alltför mycket balsamvinäger, den innehåller oftast socker, men en lite dyrare brukar vara bättre, ha mer smak, räcker alltså längre.

Oj, gott och mättande!


En trött katt. Som blir rädd när husse skriker åt teven.


Provade min nya mandolin. Klarade fingrarna...men oj vad vass den är!

4 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Ååå vilken söt katt, tur att jag inte bor hos er...jag skulle pussa ihjäl den! Katter är för härliga!

Salladen låter supergod och fräsch! Vilket märke använder du på balsamvinäger?

Ha en fin kväll :)
Kram C <3

Unknown sa...

Vad gott och fräscht med tomat- och ostsallad! Ska spara receptet! :)
Katten är verkligen jättesöt! Vi har alltid haft katter i min familj... men själv har jag en hund... :)
Ha en toppen kväll!
Kram kram
//Lana

monkan sa...

Glad katten skulle bli, han är sjukt kelig... :)
Just nu har jag använt en Balsamico från Zeta, tyvärr inte ekologisk, hmm, med turkos etikett, 250 ml. Jag brukar hålla mig till en syra på runt fem procent, inte för sött men heller inte för surt! Lagom, du vet... Den har räckt rätt länge, jag försöker låta bli att drälla den över salladen, hehe, den smakar så pass mycket!
Kram /M

monkan sa...

Vi hade hund fram till i våras, då fick vi ta bort henne, elva år och med totalförstörda höfter...absolut det värsta jag varit med om!!! Katten är två år yngre, en bortslängd kattunge (plus fyra till, hittade av en kompis till mig, under en presenningpå ett industriområde...) vi tog en av de och man kan nog säga att han är uppfostrad av hunden! :) han brukade gå med på kvällsrundan, trippande fem meter bakom oss och hunden.
Kram/M