VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 29 januari 2013

Lilltäppan goes fashion


MODE

Det är modevecka på stan. Happenings, modevisningar och en massa viktiga modemänniskor. Jag är såklart avundsjuk - i mitt unga liv ville jag bli modeskapare (sa man då, designer heter det nu...) - nu är jag stor och kock. Ja ja.

Istället blir det modevecka även på Lilltäppan! Jag ska förvandlas från präktig (hmm, nåja) kvinna till fashionista. Vi börjar igår. (Denna vecka blir antagligen de enda gångerna jag är med på bild. Hu.) Och en maträtt som passar till!

Fashionistan bär en ledig tröja med mycket vidd och nedhasad axelsöm. Trendigt dekorerad i ryggen med ett blixtlås. Hon är fotograferad i hallen för att visa på att det är vardag även för en fashionista.

Ledig och lös vardagströja i mjuk bomullsjersey


Med en dragkedja i ryggen så lyfts hela plagget

MAT

Det här är en något annorlunda fashionista för hon äter mat. Mat med fett i. Vad bjuder hon på en måndag?

Eftersom hon slaviskt följer trender så är måndagen köttfri, vad trodde ni?

Svampsås med zucchinitagliatelle, 2 pers

3 hg champinjoner
1 paprika
10 cm av en purjolök
Grädde

En zucchini

Låt svampen svettas utan fett på medelvärme. När vätskan kokat in tillsätt en rejäl klick smör och låt fräsa lite till.
Tillsätt lök och paprika. Stek ett par minuter.
Salta och krydda med chili explosions.
Tillsätt grädde, ca 2 dl. Låt allt stå och småputtra. Smaka av.

Skiva zucchinin tunt, gärna med mandolin. Blanda ner remsorna i såsen och låt allt bli varmt.

Servera god riven ost till.



En mandolin i köket - tralala!

Gräddig pastasås gör en smal. Om pastan är zucchini.

Inga kommentarer: