VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 8 januari 2013

Lax- och kålpudding

I morse kom det snö igen...en blöt tung snö. Usch och fy, för jag skulle bära grejer mellan två förskolor...well, well, tur jag är viking! Nu plockar jag med grejer i köket och försöker ställa allt på bra ställen. Svårt. Musik måste finnas i ett kök, så efter jobbet idag åkte jag och köpte en CD-spelare med radio och en dockning; då funkar fånen i den och jag kan lyssna på Spotify. Ibland gillar jag teknik. ;)

Nu är vi framme vid onsdagsmiddagen på menyn; fisk igen! Fisk är bra mat. Välj MSC-märkta fiskar. Naturskyddsföreningen har en gratis-app som heter Grön guide. Jag kan äta fisk flera dagar i veckan. LCHF:are äter inte bara kött!

Efter jul kanske det finns rester av lax instoppade i frysen i hopp om ett nytt liv? Vad sägs om en laxpudding men med (återigen) kål som bas? Den här görs med fördel en eller två dagar innan, då hinner den stanna ordentligt och den går utmärkt värma i mikro eller i vanlig ugn om man föredrar det. Själv skulle jag inte överleva utan mikrovågsugn...

Lax- och kålpudding, 4-6 pers

7 hg vitkål
1 gul lök
250 gr gravad, rimmad eller rökt lax i skivor
4 ägg
2 dl vispgrädde
1 dl finhackad dill
1-1 1/2 tsk salt
Vitpeppar

Skär vitkålen i grova strimlor. Skiva löken.
Koka kål och lök i lättsaltat vatten 5 minuter.
Låt rinna av och svalna något.
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ihop ägg, grädde och dill. Salt och peppar.
Bred ut 1/3 av kålen i en smord ugnsform med höga kanter.
Lägg på hälften av laxskivorna.
Lägg på hälften av kålen som är kvar och resten av laxen.
Avsluta med kål, platta till.
Häll äggsmeten över och grädda i mitten av ugn 45-60 minuter.
Servera med mycket skirat smör och en grönsallad.






2 kommentarer:

Unknown sa...

Mums, vad gott!
Jag ska spara receptet och laga det också! Ska bara göra det med majonnäs...tror faktiskt att det också blir gott! :)
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

monkan sa...

Det tror jag med!
Kram /M